Tollaren Pixie

Alla inlägg den 30 oktober 2011

Av Anna-Li & Pixie - 30 oktober 2011 16:35

Nu är Clara och jag hemma hos mig med Pix och Nero (Claras mammas kompis hund, en svart mellanpudel) efter en lekträff med Choko i rastgården. Dom sprang som galningar, tills Choko gick hem - då blev det tråkigt..
Och nu eh ja ibland skäller dom ut varandra, sen jagar dom varandra, och sen går dom bara runt och gör ingenting. Hrm.

Jag kom förresten ihåg att jag glömt skriva om valpkursen! Dumt av mig.
Vi går kurs på Tyresö Brukshundsklubb, för Inga-Lill Svahn. Hon och hennes "assistent" är båda jättebra. Även fast det bara varit 2 tillfällen känner jag mig redan jättenöjd.
Dom andra deltagande är två bichon frisé, en mops, en rottweiler/shäfer, en dvärgpinscher (tror jag..?), en lapsk vallhund och en dogo argentino. Alla verkar trevliga, men den lapska vallhunden skäller otroligt mycket. Får se om dom får någon extrahjälp för det.
I torsdags var då andra tillfället, och Pixie kunde hänga med. Vi samlades på en av "träningsgräsmattorna", och vi skulle ställa oss på rad. Sen skulle en efter en låta sin hund hälsa på dom andra. Pixie var duktig men också en av dom lekigaste. Hon ville hälsa snabbt, och sen börja leka! Haha, lilla bustrollet.

Det som var det enda riktiga jobbmomentent nu var att hundarna skulle träna att gå i koppel. Herrejösses vad bra Pixie går! Först tänkte jag att det berodde på att jag hade korv i fickan, men det verkade inte som att det var det. Två första gångerna vi gick förbi någon drog hon lite men hade ändå bra koll på mig, superfin ögonkontakt. Jag hade så fin kontakt att jag inte ens hann kolla hur dom andra gick, synd!
Efter koppelmomentet fick jag en väldigt fin "komplimang". Kursledarens "assistent" kom fram till mig och sa "Ni går ju så fint tillsammans, dags för lydnadsklass 1 för er snart? ;)" Blev så himla glad! Men jodå, måste ju bara vänta tills hon uppnått rätt ålder..

Vi missade tyvärr bussen hem, precis som gången innan, men vi har lyckats få skjuts bägge gångerna. Känns lite trist att det är bäcksvart, kallt, och en bit att gå. Skulle ju vara bra att ha bil, eller att bussen kunde åka lite längre mot själva klubben. Önskar verkligen att vi kunde gått kurs närmare sommaren. Sista kurstillfället är 1 december, då är det ju till och med risk för snö. Usch.

Av Anna-Li & Pixie - 30 oktober 2011 12:32

Här är lite blandade bilder tagna hemma. Bland annat med en kudde och i badkaret.


Världens finaste, sötaste, bästa, busigaste, knäppaste..
Soffa är gott, tro det eller ej!

"Hur vågar du anklaga mig för att dra röda trådar från finkuddens tofsar?!"
"Ja okej då, det var jag. Men det är ju så kul.."
"Miiiin kudde."
"Aaah kudden attackerar!!"
"Dumma kudde, vad gör du på golvet? Kom genast hit igen!"
"Jag förstår inte vad du pratar om? Vadå en bäver i munnen?"

Nosporträtt
Tugga på mattes fot, mums

Fick ett hemskt spontanbad. Usch. 
 

Men nog är det mysigt att bli inlindad i handdukar och mysa lite..

Av Anna-Li & Pixie - 30 oktober 2011 12:22

Vi har varit en hel del i Årstaskogen, både själva, med Choko och dagiskompisarna. Det är så himla lugnt och skönt där, kommer förbi nån enstaka person ibland med Pix sköter sig jättebra. Lyssnar när matte ber henne komma.

Jag har hittat lite äldre bilder från när vi gick dit med Clara..

VALP-KANONEN!
Tog med ett äpple som hon gillade att bära runt på och leka med


 

Av Anna-Li & Pixie - 30 oktober 2011 12:01


Så.. Lördagen 15/10 åkte jag med Pixie, pappa, Choko och hans matte Eva till Sundbyberg där vovvarna skulle få nosa den fina fågeln vi fick på andra valpträffen. Choko är en "mini"-aussie (Miniature Australian/American Shepherd) är en av Pixies två bästa vänner i heeela världen! Han bor med sin familj i huset mitt emot vårat, så det går alltid fort att ta sig till honom. Dom har lekt mycket på Chokos gård, som går att stänga med två grindar. När dom leker finns det inget stopp på dom! Hon gnäller och skäller på honom när hon inte får tag i honom. "Nu stannar du rackarns jycke!!" Men tror ni att han lyssnar..? Nänä.

Vi beredda på att han inte alls skulle verka så intresserad av fågeln eftersom han är en vallhund, och mycket riktigt, han var inte ett dugg intresserad. Knappt att han nosade på den!
Och sen skulle min lilltös testa, och jag vet inte riktigt var det var men hon var inte alls speciellt intresserad. Choko var inte i närheten så han var ingen distraktion. Jag pratade med Vicky på dagis senare, och hon sa att jag kan ha verkat alldeles för intresserad av fågeln, så att Pixie kände att "jaha men då kan väl du behålla fågeln om den är så rolig!". Lite synd.
                                                  
                                                  
                                                  
                      

För kanske någon vecka sen var Pix och Choko i en rastgård i närheten av våra hus, en liten en men det är ju fortfarande kul att kunna springa av sig. Då tog jag för en gångs skull med mig kameran för att fota. Till min besvikelse - vilket jag borde förutsett - blev typ alla bilder suddiga. Men jag lyckades få till ett fåtal helt okej.

"Sluta störa! Ser ni inte att vi gräver i denhär superspännande gropen?!"

Choko in action

En mer stillsam Choko
Pixie-porträtt
Fröken fladderöra blir synlig
"Titta titta!! En annan hund!"
Men vad var det för en spännande vit fluffboll..?
Choko bestämde sig för att skälla ut "den vita fluffbollen", och Pix skulle absolut hänga på. Men hur skäller min hund egentligen?! Jäkla ynkligt messkäll..

Av Anna-Li & Pixie - 30 oktober 2011 11:43


..men tiden rullar på och det händer saker jämt och ständigt!
Nu tänkte jag i alla fall göra upp för det och skriva två lååånga inlägg.


Först tänkte jag dela med mig av lite valpträffs-text & bilder.

Här är lite bilder som Niklas (kullens storasyster Tuvas husse) tog under första valpträffen, när småbusarna var 3 månader:

Smulan testar fågel med Helen

Gullungarna Rally och Smulan

Agility-tunnel-träning

Pix testar tunneln. Det var ju jättekul!

Pixie

Gruppbild: Kusin Visa, Rally, Kaja, Smulan, Pixie och mamma Glada

Mamma Glada posar
Valpbus!

Glada tyckte inte det var så jätteskoj att bara titta på när valparna sprang runt henne - hon ville ju jobba!

Den andra valpträffen blev lika trevlig som den tidigare, och valparna fick testa på fågel igen.
Pixie hade väldigt fint grepp och var extra duktig på att skryta för syskonen om vilka fiiina pippisar hon "hittat". Hon fick testa på en större fågel (som jag nu glömt namnet på) som tyvärr var för stor att bära för lilltjejen men nog försökte hon allt!
Det blev även lite dummy-träning och annat skoj.
Vi fick även med en pippifågel hem för att kunna träna!

Bilder som Niklas och Helen tog under andra träffen:

Pix med pippifågel

Lektime med morbror Ozzy

Pixies porträttbilder

Pixie och storasyrran Tuva

Även mamma Glada fick apportera fågel - superduktig såklart!

Ovido - Quiz & Flashcards