Tollaren Pixie

Alla inlägg den 5 november 2011

Av Anna-Li & Pixie - 5 november 2011 18:10

Om en vecka ungefär är Pixie fem månader. Helt otroligt! För tre månader sedan kom lillskruttan hem till oss, och om tre månader är hon nästan fullvuxen i kroppen! Går inte en minut när jag är med henne utan att jag funderar på hur hon kommer se ut, bli som vuxen, allt vi ska göra i framtiden. Känns fortfarande så nytt, fast det gått så lång tid!

När vi fick hem henne vägde hon 4kg, nu ligger hon på något över 11kg. Höjden vet jag inte riktigt. Hennes päls var rufsig & tufsig vid 8 veckor. Nu är den längre, len och mjuk. Hennes svanspäls börjar "dela" sig, pälsen på ryggen är tjockare, det lockiga valphåret hon hade på öronen växer inte ut längre så det behöver inte klippas. Pälsen på magen börjar också bli längre, men nog finns valpmagen kvar ändå! Och hon visar gääärna upp den.


Kroppsbyggnaden är ganska "kraftig", lite "fyrkantig" på något vis. Jag vet att sist jag träffade dom andra valparna var Pixie lite annorlunda i kroppen, just dedär kraftigare. Ser ut som det kommer från pappa Phoenix om man jämför, men det finns nåt Glada-likt också. Syskonen Rally och Kaja är smalare, och kusin Visa också. Smulan vet jag inte hur hon växt till sig sen första träffen, Ella vet jag inte heller, och det jag sett av Tippa tyder på att hon också har den där smalare, slankare kroppen.


Jag ser verkligen så mycket Phoenix och Glada i henne, mest Glada. Hennes "Glada"-stunder blir fler och fler, blir så förundrad när hon plötsligt liknar mamma sin. "Men hallå, vart tog Pixie vägen?!"
Men nog finns det Phoenix också, inget jag kan sätta finget på exakt och det finns väl egentligen inget mer fysiskt lik än kroppsbyggnaden och teckningen på huvudet & nosen, men personligheten. Precis som jag ser Gladas personlighet och egenheter i henne också, men det går inte att sätta fingret på vad det är.

Jaja, nu blev det mest babbel..


Här är en lista på vad lillpyret lärt sig sen hon kom hem hit!
- Sitt. Exemplariskt duktig.
- Ligg. Dålig på att stanna kvar, men kastar sig ned direkt när ordet kommer.
-
Stanna. (När hon sitter/ligger/är i en fast position, alltså inte när hon är ute och springer t.ex.)
  Funkar i stort sett alltid, vissa situationer eller enstaka händelser kanske det inte funkar i.
-
Varsågod. Varje gång jag sätter ned maten väntar hon på det magiska ordet. Hon förstår det jättebra.
- Nej. Om det är något hon verkligen inte får ta/röra/göra, säger jag ett ordentlig nej (fast jag fått 'tillsägelsen' att inte använda ordet nej), och det funkar bra. Hon lämnar det 'förbjudna', och tittar på mig.
Funkar exemplariskt när jag skapar en "nej-situation", exempelvis: Hon sitter en bit ifrån och tittar på mig, jag 'tappar' en bit skinka på golvet och säger nej. Hon lyder alltid. Och där fungerar även "varsågodet" exemplariskt.
- Vacker tass. Hon "ger" tassen både till handen och foten/benet!
- Fot. (Sittande.) Fortfarande på träningsstadie.
-
Fot/Gå fot. (Gående.) Tränar genom att säga "Gå fot" när hon går fot av sig själv ute. Hon gör det ofta och fint. Men ja, fortfarande på träningsstadie.
- Sitt vackert. (Sitta endast på bakbenen.) Fortfarande på träningsstadie.
- Hopp upp/Hopp ner. (I soffan eller sängen t.ex.) Fortfarande på träningsstadie, men hon gör det bra.

- Ögonkontakten. Hon har otroligt fin ögonkontakt, får mycket beröm för det. När man är ute på promenad, under träning, bara i allmänhet.. Ett väldigt bra exempel på träning, där det inkluderar fyra olika saker (och ögonkontakten är viktigast):
1. Pixie ska sitta, och stanna. 2. Jag kastar en leksak. 3. Hon ska ta ögonkontakt, och får då ett varsågod.

Skapa flashcards