Tollaren Pixie

Direktlänk till inlägg 17 november 2011

Valpkurser med mera

Av Anna-Li & Pixie - 17 november 2011 16:04

Nu var det sådär hemskt länge sedan jag skrev igen.. Måste skärpa mig!
I söndags blev valparna 5 månader och det var tänkt att jag skulle ta lite bilder på hur Pixie ser ut just nu, men det gick inte så bra, hehe.


För precis en vecka sedan var det ju valpkurs, och det är den första där vi faktiskt behövt jobba med något. Det var en förbudsövning, där man skulle gå förbi en skål med köttbullar och säga "nej" till hunden. Om hunden inte lyssnade knuffade man till den lite så att den lyssnade.

Problemet var att Pixie varken lyssnade på nej, knuffar eller att ta tag i henne. VIPS! så fanns där inga köttbullar mer. Vi fick dock upprepa övningen några gånger och till slut lyssnade hon.

Trött tjej innan förra veckans valpkurs.
  

I förrgår skulle jag testa övningen hemma själv, och hon lyssnade inte speciellt bra. När jag skulle knuffa till henne lite så hände nåt (hon rörde på sig kanske?) så jag nöp till henne i skinnet, då vände hon sig snabbt, tittade på mig och gick aldrig fram till skålen igen. Jag skulle upprepa övningen en gång till men hon gick bara förbi med mig. Lyckat!
Och igår skulle jag testa övningen igen, då gjorde hon som hon gör vanligtvis när vi övar "nej"; Satte sig framför fatet, stirrade på mig och väntade på ett "varsågod", haha. Hon gjorde ju delvis rätt i alla fall..

Och ikväll är alltså valpkurs igen, tror det kommer bli roligt för vi ska köra sök/apportering eller vad jag ska kalla det. Vi ska ta med en leksak till kursen, som vi ska kasta ut i lite högt gräs så att hunden ser, hunden ska springa ut och hämta den och sen får vi se om den kommer tillbaka med den också!
För Pixie kan det gå på tre sätt:
1. Hon springer efter leksaken, tar upp den och springer iväg någon annanstans med den.
2. Hon springer efter leksaken, tar upp den och sen när hon ska lämna den till mig droppar hon den på vägen för att få godis. Det händer ibland.
3. Hon gör helt rätt! Har jag tur så blir det så, absolut inte omöjligt. Det svåra blir att få in henne vid sidan vilken vi börjat med nu.
Jamen det går säkert bra. Det skulle inte förvåna mig om hon är den enda som ens springer efter leksaken. Några kanske springer ut i gräset men inte lyckas helt, och flera lär hon stanna kvar. Pixie har ju dedär i sig.


Vi har även varit ute mycket på sistone, både pyret och jag. Måndagar och tisdagar är ju praktik, så då blev det en hel del promenaden. Måndagen blev lite väl lång, när vi kom hem försökte hon sova hela tiden, men hon hade svårt att komma till ro direkt.
Och igår på dan gick vi till Tanto där hon kunde vara lös lite, sen tog vi en sväng med min kompis också.

På promenad i Årsta.

Tog denna jättesöta bild på Pixie igår, hon hade hittat ett näsdukspaket i soffan. Vanligtvis tuggar hon sönder hela paketet men nu satt hon bara och stirrade på oss med paketet i munnen! Sötnos.
 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Li & Pixie - 1 december 2012 17:28

Nu har vi en ny blogg och hemsida! http://tollarpixie.weebly.com/ Jag kommer spara den här bloggen för att ha som gammalt arkiv att titta runt i. Men jag kommer inte uppdatera här något mer. Besök den nya hemsidan istället! ...

Av Anna-Li & Pixie - 1 november 2012 21:58


/Hälsningar från en väldigt spöööökig Pixie

Av Anna-Li & Pixie - 1 november 2012 21:11

Så känns det! The life of Anna-Li. Min gissning är att allt mitt livsgnäll börjar bli störigt (inte bara för mig då). Jag har bestämt mig för att någon gång, förhoppningsvis snart, sätta igång en ny hemsida. En så som jag vill ha den. Men just nu är ...

Av Anna-Li & Pixie - 21 oktober 2012 20:31

Vi har genomfört ett BPH - Beteénde- och personlighetsbeskrivning hund - idag. Det blev en bra "valpträff" med trevliga människor och hundar! Vi missade tyvärr Scillas mentaltest men Visa, Rally, Kaja och Smulan fick jag se. Det var verkligen intress...

Av Anna-Li & Pixie - 10 oktober 2012 07:11

Jag ska se till att skriva en kortare sammanfattning om sånt som varit och är på gång. Just nu har jag praktik och jobbar till fem, är jättetrött när jag kommer hem. Men ska se till att skriva ändå! Så länge får ni se några bilder. (Några är rätt ga...

Ovido - Quiz & Flashcards