Tollaren Pixie

Direktlänk till inlägg 24 november 2011

Valpkurs, näst sista tillfället..

Av Anna-Li & Pixie - 24 november 2011 22:20

Nu var det sådär obegripligt långt sedan jag skrev. Hur kan det komma sig? Ja tiden går fort när man har roligt! Kändes som att det var söndag igår.

Jag ska skriva ett inlägg om helgens valpträff och litet annan tränigsinfo men det får bli imorn. Ikväll blir det ett "snabbare" inlägg om kvällens kurs, som var näst sista tillfället!


Det börjades med visitering av hundarna, vilket Pixie aldrig varit speciellt förtjust i. Speciellt inte när hon är så laddad som hon är i början av kursen, vill bara jobbajobbajobba.
Efter det var det sitt och stanna kvar (i Pixies fall blev det ligg och stanna kvar) och det gick jättebra, men det visste jag ju eftersom jag övar det typ 675 gånger per dag.

Sen skulle alla göra en snabb inkallning. En bichon frisé skulle börja, och det gick som det vanligtvis gör för en av dom två - hon sprang iväg på eget äventyr! Tog ett bra tag innan matte fick in henne. Det nya med Pixie var att hon stormskällde med sitt superhöga irriterande skall. Hon brukar skälla lite och hänga sig i kopplet, men nu var hon helt hysterisk! Så tyvärr snappade hon upp hur roligt det var med ett eget litet äventyr lös, och sprang en egen tok-valp-runda när jag skulle kalla in. Dock tog det typ 10 sekunder att kalla in henne men ändå! Haha, bustrollet.

Sen skulle vi öva att gå förbi dom andra ägarna med sina hundar, i olika steg. Gick superbra.

Sista övningen utomhus var att alla stod i en ring, och en i taget skulle ägarna gå sick-sack med sina hundar mellan dom andra. Gick också jättebra. Hon brydde sig varken om när nån gick förbi hennes plats (tittade väl en gång men sen var blicken fäst på mig) och samma när hon skulle få gå.


Inomhus körde vi två korta övningar, en ligg och stanna kvar (gick perfekt) och en inkallning, som inte gick perfekt kan jag säga. Hon fick valpryck igen och tog en vända genom den lilla "salen" för att sedan komma fram till mig så jag kunde koppla. Egentligen ska hon gå in vid sidan när man kallar in, men jag har aldrig riktigt kört det varken på kurs eller själv så jag har skippat det. Försökte lite idag men det gick åt skogen. Vill dessutom inte göra det i en sån pressad situation där man inte kan ta hur mycket tid som helst, håller nämligen på att träna in fot på ett 110% perfekt sätt, att det ska vara nära och rakt. Vill därför inte belöna om det blir snett eller för långt bort.

Och sista stunden var som vanligt bara teori. Pratade om hundars uttryck och lite sånt blandat. På slutet blev det prat om hundmässan också. Längtar mycket! Ska kolla lite alla möjliga raser; irländsk röd setter, tollare, labrador, grand danois (därför att jag aldrig sett en fullvuxen grand danois så det bara måste jag få göra!), och kooikerhondje.
Som tur var är alla raser jag ska se på söndagen, så det blir utställningsdagen och på lördagen blir det "shopping" och kolla rasklubbstorg, rasparad och även Djurgymnasiets monter. Jag har nämligen äntligen bestämt mig för att börja på Djurgymnasiets Hundlinje, ska bli så kuuul! Så då måste jag ju kolla in lite i deras monter.


Nu blir det i alla fall att sova för mig och Pixie, men imorn ska jag se till att skriva ett lååångt inlägg med bilder om helgen!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Li & Pixie - 1 december 2012 17:28

Nu har vi en ny blogg och hemsida! http://tollarpixie.weebly.com/ Jag kommer spara den här bloggen för att ha som gammalt arkiv att titta runt i. Men jag kommer inte uppdatera här något mer. Besök den nya hemsidan istället! ...

Av Anna-Li & Pixie - 1 november 2012 21:58


/Hälsningar från en väldigt spöööökig Pixie

Av Anna-Li & Pixie - 1 november 2012 21:11

Så känns det! The life of Anna-Li. Min gissning är att allt mitt livsgnäll börjar bli störigt (inte bara för mig då). Jag har bestämt mig för att någon gång, förhoppningsvis snart, sätta igång en ny hemsida. En så som jag vill ha den. Men just nu är ...

Av Anna-Li & Pixie - 21 oktober 2012 20:31

Vi har genomfört ett BPH - Beteénde- och personlighetsbeskrivning hund - idag. Det blev en bra "valpträff" med trevliga människor och hundar! Vi missade tyvärr Scillas mentaltest men Visa, Rally, Kaja och Smulan fick jag se. Det var verkligen intress...

Av Anna-Li & Pixie - 10 oktober 2012 07:11

Jag ska se till att skriva en kortare sammanfattning om sånt som varit och är på gång. Just nu har jag praktik och jobbar till fem, är jättetrött när jag kommer hem. Men ska se till att skriva ändå! Så länge får ni se några bilder. (Några är rätt ga...

Ovido - Quiz & Flashcards