Tollaren Pixie

Direktlänk till inlägg 25 november 2011

Valpträffen 19-20/11 - del 1

Av Anna-Li & Pixie - 25 november 2011 15:45

På lördagen klockan 8.14 åkte jag och Pixie till Märsta där Jennie, Helen och Johanna hämtade upp mig för att vi sen skulle åka vidare till Björklinge och vara med på en "heldags" valpjaktkurs! Instruktör var Sanna som har kenneln Aktivivas.
Alla syskonen och kusin Visa var som sagt med, väldigt roligt! Alla hade verkligen utvecklats sen jag såg dom, Ella och Tippa hade jag ju inte sett sedan dom var 8 veckor. Smulan hade också växt till sig, henne såg jag senast på första valpträffen.

Kursen började med att vi samlades i en ring och pratade lite. Presenterade oss, pratade om erfarenheter inom jakt och andra vanor vi fått med våra valpar hittills. Det var ganska mixat hur alla låg till.

Sen blev det varvat resten av dagen, med teori och praktiskt. Jag kommer nog inte ihåg allt vi gjorde, vad det heter (ex. markeringar) och inte ordningen men jag kan ju skriva ner det jag minns:

- Vi började med apportering av dummy.
Pixie var först ut. Sanna höll i Pixie medan jag la ut en dummy, lite dolt, och sedan gick tillbaka för att skicka ut henne efter den. Hon hade svårigheter att hitta den så om jag inte minns helt fel fick jag gå tillbaka och flytta om den, men jag minns inte exakt om det var så. Hon använde näsan väldigt bra vilket hon ju även visade på på valpkursen tidigare. Hon sprang lite fram och tillbaka och tittade då och då på mig för att se om jag skulle hjälpa henne, men hon fattade till slut att hon fick klara sig själv. Och så hittade hon den, sprang mot mig och sen en bit förbi mig, släppte den och fick godis och beröm. Duktigduktig!
(Dom som inte körde apportering för tillfället fick öva handtarget, Pixie blev dock så upprymd av apporteringen att hon inte var så jättesugen på att träna något, därför struntade jag i det.)

- Skicka ut hunden till en skål med godis.
Det här har jag övat Pixie på förut så hon gjorde det bra, enda grejen hon inte gjort förut var att sätta tänderna i skålen och börja leka/bära/tugga på den..
Sanna fick hjälpa mig med hur jag skulle stå också, var lite knepigt hur benen skulle luta och böja sig och hur långt fram man skulle stå. Hoppas jag får grepp om det snart.

- Hålla en dummy i ena handen och godis i den andra, och få henne att ta dummyn så hunden får godis.
Hon tog väldigt fint flera gånger men ville alltid gå iväg och lägga sig och tugga på den. Och i nästa sekund strundade hon fullständigt allt som hade med detdär att göra och filosoferade på eget håll.

När Sanna skulle se hur det gick visade hon att jag skulle hålla fram godiset först, göra det superintressant för Pix. Sen skulle jag smyga fram dummyn och sitta och titta på den tills hon förstod vad hon skulle göra.

- Smyga mellan två skålar godis, och inte låta hunden gå fram till en skål förrän hunden gick i takt med matte/husse.
Jag missuppfattade och förstod inte att man skulle smyga, sen berättade Sanna det men jag tyckte inte att det gick nåt vidare. Kan ha berott på att det var sista momentet och Pix var övertrött, men dom andra hade tydligen klarat det bra så det borde varit nåt jag gjorde. Jag försökte några gånger, men vi får väl öva mer hemma.

Det teoretiska pratet var väldigt bra. Jag kan ju inte komma ihåg allt vi pratade om men vissa saker. Hon är verkligen en bra instruktör, förklarade bra och visade bra om man inte förstod. Skulle definitivt vilja gå en till kurs för henne, kanske när Pixie blivit lite äldre.

Lyckades knäppa några kort under dagen men dom flesta blev rätt dåliga. Jennie fick bättre bilder, men hon hade ju ingen valp att fokusera på som jag hade.. Jag fick dock några fina porträttbilder!

Samlat gäng.

Kaja redo för utskick efter dummy.
Rally laddar upp.
Görs redo för utskick..
.. "Okej matte, jag är redo!"
Kaja.

"Kajaaa, ska vi leka?", "Nej Ella, jag har inte tid!! Måste ta den där stora roliga bollen.."
"Nästan.. vid.. bollen..!!"
Tippa.


Smulan.
Ella.

Visa.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Li & Pixie - 1 december 2012 17:28

Nu har vi en ny blogg och hemsida! http://tollarpixie.weebly.com/ Jag kommer spara den här bloggen för att ha som gammalt arkiv att titta runt i. Men jag kommer inte uppdatera här något mer. Besök den nya hemsidan istället! ...

Av Anna-Li & Pixie - 1 november 2012 21:58


/Hälsningar från en väldigt spöööökig Pixie

Av Anna-Li & Pixie - 1 november 2012 21:11

Så känns det! The life of Anna-Li. Min gissning är att allt mitt livsgnäll börjar bli störigt (inte bara för mig då). Jag har bestämt mig för att någon gång, förhoppningsvis snart, sätta igång en ny hemsida. En så som jag vill ha den. Men just nu är ...

Av Anna-Li & Pixie - 21 oktober 2012 20:31

Vi har genomfört ett BPH - Beteénde- och personlighetsbeskrivning hund - idag. Det blev en bra "valpträff" med trevliga människor och hundar! Vi missade tyvärr Scillas mentaltest men Visa, Rally, Kaja och Smulan fick jag se. Det var verkligen intress...

Av Anna-Li & Pixie - 10 oktober 2012 07:11

Jag ska se till att skriva en kortare sammanfattning om sånt som varit och är på gång. Just nu har jag praktik och jobbar till fem, är jättetrött när jag kommer hem. Men ska se till att skriva ändå! Så länge får ni se några bilder. (Några är rätt ga...

Skapa flashcards