Tollaren Pixie

Alla inlägg den 3 december 2011

Av Anna-Li & Pixie - 3 december 2011 14:11

Vet att jag borde skrivit för länge sen men internet har krånglat.

Det har hänt lite nya grejer sen sist.

Tisdagskvällen fick Pixie spendera i Lenas (som äger Dogga Design, hunddagis) bil, medan jag tittade och lyssnade på hennes kurs! Hon går en tävlingsinriktad kurs som var jättebra! Blev väldigt träningssugen.

Egentligen hade jag tänkt träffa en tjej som heter Anna som går på den kursen, och har en tollarvalp. Lena lyckades "få ihop oss" på Facebook och hon är jättetrevlig! Har lika stort tollarintresse och tydligen lika tänk. Vi har ju inte hunnit setts nu så jag vet inte riktigt hur hon tränar, men ska bli såå kul att träffa både henne och valpen Tuva! Tänkte att vi kunde träna med fåglarna jag har i frysen, Tuva har nämligen aldrig fått träna vilt.

På onsdagkvällen blev Pixie tyvärr dålig, hon började kräkas överallt och blev hängig. Jag fick tipset av Helen att svälta henne ett tag först så magen fick vila, och sen ge henne kokt ris. Det verkade funka, och vi tänkte att det kunde vara lugnt att gå på kursen på torsdagskvällen. Hon hade inte kräkts under natten till torsdag eller under dagen och verkade ha energi.
Men efter första delen av kursen när vi kom in i klubbstugan fick hon en likadan kräk-"attack".
Hon kräktes igårkväll utomhus också, och i natt. Nu får hon även kokt fisk i maten, men vi har inte märkt nån skillnad än. Får se hur det går!

Kursen i torsdags gick bra (utom kräkningarna), eftersom det var sista tillfället hade vi ett avslutande lydnadspass.

Det var ett antal övningar man skulle göra, och få betygen bra eller mindre bra.


1. Gå fint i koppel (följsamthet): Mindre bra.
- Pixie fick tyvärr upp en massa härliga spår och var helt okontaktbar. Det jobbiga var att både jag och kursledarna visste att hon egentligen kan gå superbra..
2. Gå fint i koppel med störning: Bra.
- Gå fint bland andra hundar.
3. Leka med hunden: Bra.
4. Hantering/visitation: Bra.
5. Aktiv passivitet (kunna vila/ta det lugnt): Bra.
6. Förbud: Bra.
- Gå förbi en skål med köttbullar och lyssna på nej.
7. Inkallning: Bra/Mindre bra (mittemellan).
- Hon kom jättefint när jag ropade, men när jag skulle ta tag i halsbandet smet hon. Det hade antagligen gått lättare om hela halsbandet var av eftersom hon är van att "gå i" halsbandet och få godis.
8. Inkallning med störning: Bra.
- Komma på inkallning, genom en grupp hundar med sina ägare.
9. Vänta/klartecken: Bra.
- Sätta/lägga hunden, och placera en godis framför. Hunden får inte ta godisen förrän den får ett t.ex "varsågod".
10. Nosaktivitet: Bra.
- Kan inte minnas vad vi gjorde det här i torsdags..? Men det kan ha varit en lektion innan när vi gjorde spårövningen.
11. Valfritt moment, trix: Bra.
- Pixie skulle göra vacker tass 4 gånger; min vänstra fot, högra fot, vänster hand, höger hand.

Skapa flashcards