Tollaren Pixie

Alla inlägg under januari 2012

Av Anna-Li & Pixie - 30 januari 2012 23:32

Här är de två sista videorna med träning!




 

Av Anna-Li & Pixie - 30 januari 2012 20:56

Haha måste bara berätta vad som precis hände, ingen stor grej men tyckte att det var så gulligt!

Jag skulle be Pixie hoppa upp i soffan, för att hon bara satt och stirrade på mitt glas med kolsyrat vatten som lät så roligt. Hon ville inte alls hoppa upp i soffan, trots att jag tjatade och tjatade.. Sen tog jag fram klickern och sa samma kommando. Och vad gör hon? Hoppar upp direkt. Gullfian!


Tänkte i alla fall prata lite mer om fotträningen som vi jobbat på ett tag nu. Min vilja att träna går mycket upp och ner men nu börjar det gå ännu mer upp! Hoppas att det stannar där.

Vi har från början bara kört med shaping och att placera henne några meter ifrån, kalla in och sen styra henne till sidan - bakåt, inåt och fram vinklar jag armen då. Men sen blev det en paus, och jag har fått börja om lite.

Då fick jag av en annan person, tipset att bara köra shaping för att få till ingångarna. Så då testade jag med bara shaping, och till slut lärde hon sig - så nu kan hon vid en vägg gå in till min sida. Tyvärr fick jag två problem:

- Går jag ut bara några centimeter ifrån väggen så vet hon inte längre vad hon ska göra. Hon lägger sig, testar att sitta bredvid fast för långt bort och helt snett.

- Hon har en tendens att sätta sig för långt fram, vilket ju dock är justerbart.


Därför fick jag blanda in det andra också, att kalla in och visa med handen. Det som var bra då var att tack vare shapingen hade hon börjat fatta att hon skulle sitta nära, så styrningen med handen kunde bli mindre. Efter det har jag kört mer och mer, och nu behöver jag inte placera henne utan kan från varsomhelst i rummet säga "fot" och sen få in henne, visa lite med handen och hon sitter. Dock sitter hon inte alltid perfekt, Hon vill ibland gärna sitta snett med bakdelen och/eller lite framför.

Men i övrigt går det superbra! Har kunnat ta bort godiset ur handen, och bara vinkla handen runt litegrann.

Det som kan behöva jobbas på nu är 1. att lyckas få bort handen, vilket ju blir ett lite senare moment, 2. se till att hon sitter rakt och snyggt, 3. sluta föra henne fram och tillbaka och runtrunt för att visa hur hon ska sitta - annars kanske hon börjar tro att det är en del av momentet eller nåt, orolig för det.


Längtar efter att fotmomentet ska "klicka till" i hennes lilla huvud, verkligen ett moment jag haft kämpigt med!
Får fixa en video snart. :) Justja! Dom andra videorna.. Får ladda upp nu, ska ändå redigera lite Choko-bilder.

Av Anna-Li & Pixie - 29 januari 2012 17:21


Nu har jag två videor överförda, halleluja! Dom andra två kan nog ta ett tag dock.


I första videon blev det mixade övningar.



1. Apporten. Har egentligen inte tänkt på/vet inte exakt hur jag ska göra här men jag har kört på lite efter hur vi övade och såg på Sannas jaktkurs, och vad andra sagt att jag kan göra. En spårpinne var det bästa jag hade, vill inte “förstöra” dummys och tja.. Jag hade väl inte så mycket mer att testa med.


Nu har jag dock fått en rundad bra pinne att använda vid apportträningen!


2. Ligg/sitt. Hon är vanligtvis inte såhär trög men sen brukar jag inte ha godiset liggandes på golvet inom nära avstånd för hennes hungertörstande gap.
Det var mest bara för att visa att det är nåt hon kan, i brist på fantasi..


3. Vänster/höger tass. Ännu bara på träningsstadie som ni förstår. Vänstern är favoriten att ta upp, och hon har ju inte kopplat att det är olika ord jag säger. Men det ska allt funka snart ska ni se!



Den andra videon är en hoppvideo. Jag lyckades efter en del arbete fästa en lång sopkvast mellan en stol och en kökslåda så att Pixie fick öva hopp. Hon ääälskar att hoppa! Nu blir själva jobbet att
lära in fot, så att jag från fot kan skicka henne över hindret och tillbaka.

- lugna ner henne! Hon vill hoppa över 156484 gånger fram och tillbaka och är ändå aldrig nöjd. Får öva fot sålänge.


 



  
De andra videorna visar fot och läggande/sättande under gång.


Jag körde lite sånt ute idag, och hon har tidigare haft problem med sättandet för att ligg är mycket roligare. Men nu satte hon sig faktiskt några gånger när jag med hög stark ton nästan skrek “SITT!!”. Skönt! Då kan vi säkert få igenom det snartsnartsnart. :)



I övrigt var vi precis ute en timma ungefär, för att fota Choko och Pixie.

Jag fick många suddiga lekbilder men en hel del fina porträtt på charmtrollet Choko också. Pixie däremot var alldeles för upptagen för att bli bra på bild idag - bästa kompisen var ju med!! Klart att man inte kan sitta still då.


Ska redigera bilderna senare, men nu blir lite filmmys för mig.


Vaknade förresten med en jäkla värk i örat imorse, lite som öroninflammation. Men det är nog inte det. Mamma vill skicka mig tiiiidigt till doktorn imorgon, sådär runt 8.00 Usch och fy. Jag hoppas verkligen att jag ändå kan vara på dagis.


Av Anna-Li & Pixie - 28 januari 2012 23:49

Clara och jag var ute på en 2,5 timmars lång promenad med Pixie idag. Suuuperskönt! Hon kunde gå lös flera gånger, och är så duktig på inkallning. Är så nöjd med både henne och mig själv. Hur lyckades jag så här bra??? Helt otroligt!
Hon fick leka några minuter med en labbe och en labbe/flatte korsning. Dom sprang som dårar! Pixie var snabb som ett jetplan, sprang och sprang (även om ingen jagade henne..)
Fick i alla fall till väldigt många fina bilder på lilltjejen, tur att man kan be henne sitta och stanna kvar så att allt inte blir en suddig röra!


 


Och förra helgen filmade vi några träningsvideor, men det tar typ en dag att ladda upp en video - och man kan inte ladda upp flera samtidigt. Uselt. Får se hur det går med det.

Av Anna-Li & Pixie - 22 januari 2012 18:15

Suck. Så bestämde man imorse att gå en längre promenad, men först bara kolla mejlen och ändra lite på hemsidan - det tar ju inte så lång tid! Och vad händer? Man fastnar vid datorn. Jobbigt läge.

Men jag blev så sugen på att göra ett såntdär "Vad jag gjorde under mitt 2011", och sen krånglade datorn och blablabla..

Ska i alla fall gå på långpromenad om en halvtimma, alltså lite mer kvällspromenad. Vi fillmade förresten lite träningsmoment igår, så gott vi kunde, så jag ska ladda upp dom så fort som möjligt!


(Det blir dock en hel del icke hundrelaterat också)


Här är mitt 2011 i text och bild!


Januari
Året kickade igång med min födelsedag, sådär som varje år. Nu fick jag övergå från 15 till 16 år.


I övrigt var skolan ett större bekymmer som vanligt - svårt att ta sig dit. Och stressen, bergen av plugg inför gymnasievalet började torna upp sig.


 


Februari
Nu tyckte skolan äntligen (sådär sista terminen på sista högstadieåret) att det var dags för en lösning på mitt skolkningsproblem. I slutet på februari fick jag min praktikplats på hunddagiset Dogga.


Mars
Praktiken rullade på som den skulle och min närvaro där var högre än min skolnärvaro någonsin hade varit. Nöjd var jag till tusen. Det blev bestämt att jag skulle söka till det som tidigare hette IV-programmet, till en tjejklass.
Men under tiden började min längtan efter egen hund att växa, desto mer jag lärde mig på hunddagis


Jag tror att det var någon gång i skiftingen mars/april som jag träffade en tollare för första gången, Quta. Denna bedårande lilla varelse gjorde med mer än nyfiken.


Ett glatt gäng ute och går med dagisvovvarna.

 


April
Mina föräldrar sa ja till att skaffa en fyrbent kompis och jag letade frenetiskt efter en kennel med planerade tollarvalpar.

Jag fann Agrosofens kennel, och vi ringde till den trevliga Helen som sa att vi kunde komma och hälsa på.


20 april fick jag träffa Helens flock med underbara tollare. Det här var alltså bara andra gången jag fick träffa tollare, så jag var fortfarande nyfiken på vad det egentligen var för ras. Hittills hade jag ju bara hälsat på Quta, och tittat på nätet.

Det var verkligen jätteskoj att komma dit den dagen. Scilla som kidnappade en bit av min smörgås, vilket härligt första intryck jag fick av henne. ;)

Vackra duktiga Glada, tog oss alla tre med storm! Att få se hur kontakten Helen har med hundarna, det var nåt nytt för mig.


Helen styrde Glada fram och tillbaka så att pappa kunde ta en fin bild.


Aprilvädret var väldigt soligt och fint.  


Maj
Nu började den där hemska men ändå roliga väntan på att valparna skulle födas!


Under tiden fortsatte jag på praktiken som vanligt. Vi hade lite avslutningsgrejer med klassen.



En av utflykterna vi gjorde med klassen, som lite avslutning. Här hoppar dom i Hellasgården.

Jag och Clara på skolbalen.  

Juni
Skolavslutningen sista året på högstadiet var äntligen här. ÄNTLIGEN!
Avslutning för min praktik blev det då tyvärr också.


Så kom äntligen den underbara Dagen med gigantiskt D: när småttingarna föddes, 13 juni. Lyckan var fullständig.


22 juni var min höjdpunkt två för året (efter Pixie såklart) - Foo Fighters! Världens bästa konsert utan tvekan.

I månadsskiftet åkte jag, som året innan, på Peace & Love festivalen i Borlänge med två kompisar.


Tyvärr var det också en sorglig vecka i slutet på juni, och en jobbig månad. Min älskade katt Prisse som hade fått diabetes skulle få somna in. Det tuffaste beslutet jag fått fatta hittills, att låta honom somna in. Han kommer alltid vara väldigt älskad och saknad min underbara kissekatt.


Småpluttarna nyfödda!

Dave Grohls plektrum.


Midsommarblomma.

Peace and Love.

Världens finaste kissemisse, Prisse. Vila i frid.  


Juli

Vi följde valparnas utveckling hela tiden, och den 4 juli fick jag träffa dom för första gången. Obeskrivlig känsla. Jag tror att jag log typ hela den dagen. Bara gick runt med ett fånigt leénde.
Och en gång räckte ju inte, så 11 juli (dagen innan USA resan) åkte jag dit igen med min kompis och gosade och fotade. Såååå mysigt.


Den 12 juli åkte vi på en tre veckors landet-runt-resa till USA för att träffa en hel del nyfunna släktingar. Jag får väl erkänna att jag innan resan var väldigt opeppad. Jag hade gärna stannat hemma för att träffa valparna minst 163 gånger till, ungefär.

Men jag är glad att jag inte stannade i Sverige, för det blev en otroligt rolig resa med härliga människor och nya vackra och spännande ställen att se! Bland annat Kurt Cobains hus utan för Seattle, och en utställning med orginalgrejer från Nirvana. Väldigt häftigt.

Under tiden jag var borta fick valparna testa på fågel för första gången, och få besök av andra. Jag kollade ständigt upp om det fanns uppdateringar om valparna - även fast jag nästan var på andra sidan jorden!


4 veckors Pixie!

Seattle.

Kurt Cobain memorial bench i närheten av hans hus.
Släktträff i Kennewick.

Vi tog en mini-semester mitt i semestern och åkte till Seabrook, utanför Seattle.

Jag missade då tyvärr första fågelbärandet men här är Pixie, 6 veckor, bärandes på fågel. Underbaringen!


Augusti
Händelsernas månad!
Väl hemma från USA den 3e, var jag mer än utmattad. Men så måste jag ändå stiga upp några dagar senare på normal tid - för då var det dags att hämta hem lillpyret, min lilla tvåa - Agrosofens Följa Jonna, Pixie. Hon kissade efter inte ens fem minuter i bilen - PÅ MIG. Vi fick en bra start vi två. :)

I mitten på månaden började jag i tjejklassen Spira, i vackra Münchenbryggeriet. Vi gick igenom lite mål och sånt, men själva pluggandet rullade inte igång direkt - bara bra, fick mer tid med lilla pirayan Pixie!


Och i slutet på månaden blev det ett plötsligt besök hos Jennie och Pixies pappa Phoenix i Örnsköldsvik över en helg. Jag åkte långt själv för första gången, med en hel hög packning och en nyfiken liten valp.

Väl där fick hon bära fågelvinge och nosa på fågel, gå sitt första viltspår och ta ett första bad i havet!


Jag och mitt lilla troll.

Min nya skolbyggnad i svartvitt! Münchenbryggeriet.

Pixie-plutt.

Första valpträffen! Visa, Rally, Kaja, Smulan, Pixie och Glada.
Besök i Övik. Nybadade hundar fick posera tillsammans, far och dotter.


September
Någon gång här hade vi en valpträff för andra gången, men jag har egentligen inte så bra koll på datumen.
"Stammisar" på valpträffarna var Kaja, Rally och kusin Visa men även Smulan var med en gång.


Jag vet ärligt talat inte ens om bilderna är från samma träff men jaja!


Pixie flängde runt med fågeln. Om jag inte minns helt fel så ville hon dock inte såå gärna ge den till mig..

Pixie och storasyrran Tuva fick posera.  


Oktober
Praktiken på Dogga fick komma in i schemat igen, bara två dagar per vecka men ändå!


Vi började på valpkurs på Tyresö Brukshundsklubb.


Nöjd med skolan. Roliga projekt, som till exempel en photoshoot.
Samtidigt bytte jag gymnasievals-inrikting helt - från fotolinje till hundlinje!



Här fick det bli bilder på bästa kompisarna till Pix; Mixa och Choko.
Mixa är "vanlig" aussie medan Choko är "mini-aussie". Sistnämnda är inte ras i Sverige ännu, men blev precis i USA.

Han är född i februari, och Mixa i maj så dom är ju båda jämnåriga med Pixie.


November
Vi hade den stora valpträffen med jaktkurs hos Sanna (Aktivivas) i Björklinge, och alla syskonen och även Jennie med Phoenix var med. Superrolig helg! Övernattade hos Helen, precis som Jennie och Johanna för att ha lite fågelträning dagen efter. Pixie apporterade fågel riktigt ordentligt för första gången!



Hela gänget! Tippa, Rally, Kaja, Pixie, Smulan och Ella.

Finfamiljen - Pix, Phoenix, och Glada.

Apporterande hund - duktig duktig!


December
Sista valpkurstillfället 1 december. Nöjda efter en bra kurs! Mindre nöjda med långa åkturen dit och det kalla vädret..


Stockholms stora Hundmässa innehöll trevligt sällskap, besök i olika montrar, freestyle tävlingar, tollarringen, lite elitlydnad och för en gångs skull ingen överdriven shopping - trots att jag var inblandad!



Julavslutningar, julafton, födelsedagar och nyår kom i vanlig ordning också. Trevligt julbord med praktikplatsens personal och alla fyrfota kompisar. Julklappar, mestadels för Pixie.


Julkortet fick bli lillskruttan i röd rosett - som bara tog en evighet att få på och sen på en bild på. Och så var bakgrunden inte ens speciellt snygg. Men tur att hon är så söt. ;)  


Och nu är vi inne på det nya året! Snart är det februari. Inom närmsta tiden blir det gymnasiesökningar, sportlov, efter det börjar tävlingskursen, och Smyckas valpar ska födas.



Mål och händelser 2012:

- Faktiskt uppdatera bloggen och hemsidan mer än jag gjort tidigare..

- MH - Hur vart och när vet jag inte. Får ta reda på mer!
- Starta lydnasklass I på Tollarspecialen, kanske även någon mer start? Hålla tummarna för att det går bra och jobba på alla moment ordentligt.
- Ställa ut en gång på "vanlig" utställning och på Tollarspecialens ring för övertecknade.
- Reda ut allting med jakt och bruks delarna. Just nu är allt dedär rätt ihoptrasslat i mitt huvud. Skulle behöva en lektion i alla jaktdelar, bruksdelar och moment.

- Och behöver jag egentligen ens skriva in Tollarspecialen??? Herrejösses vad jag längtar!!


Mer finns på hemsidan tollarpixie.weebley.com


Av Anna-Li & Pixie - 15 januari 2012 17:49

I typ.. oktober förra året såg jag att Jennie och Johanna börjat använda sig av hemsidor från "Weebley". Eftersom jag också ville ha en riktig hemsida åt Pix så kollade jag hur det funkade. Det var jättebra - enkelt men kunde ändå bli en snygg hemsida! Så jag började jobba på den direkt. Blev väl på sätt och vis klar i typ november, men publicerade den aldrig. Nu har jag uppdaterat det sista så att jag kommer kunna använda den i framtiden. Hoppas ni gillar den. :)

http://tollarpixie.weebly.com/

Av Anna-Li & Pixie - 15 januari 2012 16:59

Nu fick jag äntligen till några bilder - inga direkt snygga dock. När hon äntligen faktiskt stod stilla var bakgrunden jättedålig, men jag fotade på ändå och klippte till bilderna i Photoshop bäst jag kunde.

Blev några halvt suddiga hoppbilder också. :)




Som ni ser är hon väldigt bakhög, så jag gissar att hon väl ändå kommer växa lite till. Kanske kommer hamna på 45cm ungefär? Eller så blir hon lite ojämn i höjden.. Hmm. Vi får se när hon blivit äldre, om det faktiskt hänt/händer något mer.
I övrigt? Tja, svansen har inte blivit speciellt "pälsig" eller fluffig, öronen fick jag hjälp att klippa ner helt innan julafton, av Vicky med flattarna. Dom har ju samma typ av öron så hon kan dedär bra. Ska dock klippa ner mer bakom också.
Pälsen är tjockare över nacken och på bröstet, lite som en krage, men tunnar ut över ryggen och bakdelen.




"Nej nu vill jag inte vara med längre.."
Världens finaste bustroll - 7 månader!
"GOOODIS!!"
Sa du snurra??  

Av Anna-Li & Pixie - 14 januari 2012 19:22

Tänkte göra en uppdatering på vad hon kan nu!

- Sitt och ligg
- Gå och lägg dig
- Stanna (både som i "vänta" och "stanna upp" - kan ibland även säga "nej" beroende på)
-Stå stilla när jag ska kolla t.ex tänder/ögon eller klä på henne nånting
- Hopp upp & hopp ner
- Vacker tass
- Jobbar på "snurra runt" men hon fattar bara med handvisning än sålänge
- "Gå och hämta" när man pekar - ibland är hon dålig på att hämta saken, om den känns konstig att ha i munnen, men hon försöker och försöker och det brukar 9 av 10 gånger funka till slut
- Jobbar just nu på "vänster" och "höger" - att ta rätt tass på rätt ord, funkar bra flera gånger men hon chansar mycket också

- Kommer på inkallning

- Jobbar fortfarande på fot, funkar bättre och bättre mot vägg men annars inte. Får se hur jag ska gå vidare..
- Väntar på varsågod


Nu tränade vi precis vänster/höger, och så for klickern iväg över golvet av någon anledning. Jag orkade inte hämta den, men istället för att lägga av tänkte jag att Pixie kunde få hämta den. Det var jobbigt först för att den var konstig att ha i munnen, så hon tappade den och "sparkade" iväg den när hon skulle ta upp den igen, men till slut lämnade hon den hos mig! Testade lite fler gånger, och sista gången tog hon utan att tveka och kom till mig. :)


Apropå ingenting så är jag väldigt väldigt lycklig just nu! En av dom som jobbar på min praktikplats har två flatcoated retriever. En av dom, Smycka, blev precis parad och kommer få valpar i mars (om det fortsätter som det ska). Och JAG kommer få ta hand om småttingarna, ganska mycket också. KOMMER BLI SUPERKUL!!! Väldigt mycket ansvar, men jag känner att jag behöver det just nu. Pixie är ju mitt ansvar, men har ändå kunnat lita mycket på att mina föräldrar hjälper till när jag blir för lat. Med valparna finns ingen förälder bakom att ta ansvar för saker, så jag måste verkligen vara inne i det till 110%. Pixie kommer också kunna följa med när jag blivit van vid att ta hand om valparna, om mina föräldrar är upptagna - eller jag bara vill ha med henne. Det som blir värst blir väl att byta till världens tidigaste morgonrutiner. Kan behöva vara hos dom 8 på morgonen, och det är en bit att åka. Men att jag blir morgonmänniska kan ju bara ses positivt. ;)

Kommer få hjälpa till från dess att dom är 1 vecka ungefär, och ska samtidigt göra ett projekt till skolan (därför jag kan få vara med valparna så länge - jag gör det delvis till skolarbete + att jag ser till nu att jag får alla betyg jag behöver) där jag tar bilder varje vecka, skriver ner vikt och höjd och allt sånt. Får föra valpdagbok. :) Jag är sååå laddad inför det, kommer bli kul redan från dess att Smycka börjar se större ut, och man faktiskt kan känna valparna i magen. Att få se dom växa upp.. ååh vad jag längtar!!!


Nej men nu är det dags att ta ut lillpyret på kvällsrastning, får se när jag skriver nästa gång! Kanske imorgon.

Ovido - Quiz & Flashcards