Tollaren Pixie

Direktlänk till inlägg 14 januari 2012

14/1 2012

Av Anna-Li & Pixie - 14 januari 2012 19:22

Tänkte göra en uppdatering på vad hon kan nu!

- Sitt och ligg
- Gå och lägg dig
- Stanna (både som i "vänta" och "stanna upp" - kan ibland även säga "nej" beroende på)
-Stå stilla när jag ska kolla t.ex tänder/ögon eller klä på henne nånting
- Hopp upp & hopp ner
- Vacker tass
- Jobbar på "snurra runt" men hon fattar bara med handvisning än sålänge
- "Gå och hämta" när man pekar - ibland är hon dålig på att hämta saken, om den känns konstig att ha i munnen, men hon försöker och försöker och det brukar 9 av 10 gånger funka till slut
- Jobbar just nu på "vänster" och "höger" - att ta rätt tass på rätt ord, funkar bra flera gånger men hon chansar mycket också

- Kommer på inkallning

- Jobbar fortfarande på fot, funkar bättre och bättre mot vägg men annars inte. Får se hur jag ska gå vidare..
- Väntar på varsågod


Nu tränade vi precis vänster/höger, och så for klickern iväg över golvet av någon anledning. Jag orkade inte hämta den, men istället för att lägga av tänkte jag att Pixie kunde få hämta den. Det var jobbigt först för att den var konstig att ha i munnen, så hon tappade den och "sparkade" iväg den när hon skulle ta upp den igen, men till slut lämnade hon den hos mig! Testade lite fler gånger, och sista gången tog hon utan att tveka och kom till mig. :)


Apropå ingenting så är jag väldigt väldigt lycklig just nu! En av dom som jobbar på min praktikplats har två flatcoated retriever. En av dom, Smycka, blev precis parad och kommer få valpar i mars (om det fortsätter som det ska). Och JAG kommer få ta hand om småttingarna, ganska mycket också. KOMMER BLI SUPERKUL!!! Väldigt mycket ansvar, men jag känner att jag behöver det just nu. Pixie är ju mitt ansvar, men har ändå kunnat lita mycket på att mina föräldrar hjälper till när jag blir för lat. Med valparna finns ingen förälder bakom att ta ansvar för saker, så jag måste verkligen vara inne i det till 110%. Pixie kommer också kunna följa med när jag blivit van vid att ta hand om valparna, om mina föräldrar är upptagna - eller jag bara vill ha med henne. Det som blir värst blir väl att byta till världens tidigaste morgonrutiner. Kan behöva vara hos dom 8 på morgonen, och det är en bit att åka. Men att jag blir morgonmänniska kan ju bara ses positivt. ;)

Kommer få hjälpa till från dess att dom är 1 vecka ungefär, och ska samtidigt göra ett projekt till skolan (därför jag kan få vara med valparna så länge - jag gör det delvis till skolarbete + att jag ser till nu att jag får alla betyg jag behöver) där jag tar bilder varje vecka, skriver ner vikt och höjd och allt sånt. Får föra valpdagbok. :) Jag är sååå laddad inför det, kommer bli kul redan från dess att Smycka börjar se större ut, och man faktiskt kan känna valparna i magen. Att få se dom växa upp.. ååh vad jag längtar!!!


Nej men nu är det dags att ta ut lillpyret på kvällsrastning, får se när jag skriver nästa gång! Kanske imorgon.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Li & Pixie - 1 december 2012 17:28

Nu har vi en ny blogg och hemsida! http://tollarpixie.weebly.com/ Jag kommer spara den här bloggen för att ha som gammalt arkiv att titta runt i. Men jag kommer inte uppdatera här något mer. Besök den nya hemsidan istället! ...

Av Anna-Li & Pixie - 1 november 2012 21:58


/Hälsningar från en väldigt spöööökig Pixie

Av Anna-Li & Pixie - 1 november 2012 21:11

Så känns det! The life of Anna-Li. Min gissning är att allt mitt livsgnäll börjar bli störigt (inte bara för mig då). Jag har bestämt mig för att någon gång, förhoppningsvis snart, sätta igång en ny hemsida. En så som jag vill ha den. Men just nu är ...

Av Anna-Li & Pixie - 21 oktober 2012 20:31

Vi har genomfört ett BPH - Beteénde- och personlighetsbeskrivning hund - idag. Det blev en bra "valpträff" med trevliga människor och hundar! Vi missade tyvärr Scillas mentaltest men Visa, Rally, Kaja och Smulan fick jag se. Det var verkligen intress...

Av Anna-Li & Pixie - 10 oktober 2012 07:11

Jag ska se till att skriva en kortare sammanfattning om sånt som varit och är på gång. Just nu har jag praktik och jobbar till fem, är jättetrött när jag kommer hem. Men ska se till att skriva ändå! Så länge får ni se några bilder. (Några är rätt ga...

Skapa flashcards