Tollaren Pixie

Direktlänk till inlägg 22 januari 2012

Mitt år 2011

Av Anna-Li & Pixie - 22 januari 2012 18:15

Suck. Så bestämde man imorse att gå en längre promenad, men först bara kolla mejlen och ändra lite på hemsidan - det tar ju inte så lång tid! Och vad händer? Man fastnar vid datorn. Jobbigt läge.

Men jag blev så sugen på att göra ett såntdär "Vad jag gjorde under mitt 2011", och sen krånglade datorn och blablabla..

Ska i alla fall gå på långpromenad om en halvtimma, alltså lite mer kvällspromenad. Vi fillmade förresten lite träningsmoment igår, så gott vi kunde, så jag ska ladda upp dom så fort som möjligt!


(Det blir dock en hel del icke hundrelaterat också)


Här är mitt 2011 i text och bild!


Januari
Året kickade igång med min födelsedag, sådär som varje år. Nu fick jag övergå från 15 till 16 år.


I övrigt var skolan ett större bekymmer som vanligt - svårt att ta sig dit. Och stressen, bergen av plugg inför gymnasievalet började torna upp sig.


 


Februari
Nu tyckte skolan äntligen (sådär sista terminen på sista högstadieåret) att det var dags för en lösning på mitt skolkningsproblem. I slutet på februari fick jag min praktikplats på hunddagiset Dogga.


Mars
Praktiken rullade på som den skulle och min närvaro där var högre än min skolnärvaro någonsin hade varit. Nöjd var jag till tusen. Det blev bestämt att jag skulle söka till det som tidigare hette IV-programmet, till en tjejklass.
Men under tiden började min längtan efter egen hund att växa, desto mer jag lärde mig på hunddagis


Jag tror att det var någon gång i skiftingen mars/april som jag träffade en tollare för första gången, Quta. Denna bedårande lilla varelse gjorde med mer än nyfiken.


Ett glatt gäng ute och går med dagisvovvarna.

 


April
Mina föräldrar sa ja till att skaffa en fyrbent kompis och jag letade frenetiskt efter en kennel med planerade tollarvalpar.

Jag fann Agrosofens kennel, och vi ringde till den trevliga Helen som sa att vi kunde komma och hälsa på.


20 april fick jag träffa Helens flock med underbara tollare. Det här var alltså bara andra gången jag fick träffa tollare, så jag var fortfarande nyfiken på vad det egentligen var för ras. Hittills hade jag ju bara hälsat på Quta, och tittat på nätet.

Det var verkligen jätteskoj att komma dit den dagen. Scilla som kidnappade en bit av min smörgås, vilket härligt första intryck jag fick av henne. ;)

Vackra duktiga Glada, tog oss alla tre med storm! Att få se hur kontakten Helen har med hundarna, det var nåt nytt för mig.


Helen styrde Glada fram och tillbaka så att pappa kunde ta en fin bild.


Aprilvädret var väldigt soligt och fint.  


Maj
Nu började den där hemska men ändå roliga väntan på att valparna skulle födas!


Under tiden fortsatte jag på praktiken som vanligt. Vi hade lite avslutningsgrejer med klassen.



En av utflykterna vi gjorde med klassen, som lite avslutning. Här hoppar dom i Hellasgården.

Jag och Clara på skolbalen.  

Juni
Skolavslutningen sista året på högstadiet var äntligen här. ÄNTLIGEN!
Avslutning för min praktik blev det då tyvärr också.


Så kom äntligen den underbara Dagen med gigantiskt D: när småttingarna föddes, 13 juni. Lyckan var fullständig.


22 juni var min höjdpunkt två för året (efter Pixie såklart) - Foo Fighters! Världens bästa konsert utan tvekan.

I månadsskiftet åkte jag, som året innan, på Peace & Love festivalen i Borlänge med två kompisar.


Tyvärr var det också en sorglig vecka i slutet på juni, och en jobbig månad. Min älskade katt Prisse som hade fått diabetes skulle få somna in. Det tuffaste beslutet jag fått fatta hittills, att låta honom somna in. Han kommer alltid vara väldigt älskad och saknad min underbara kissekatt.


Småpluttarna nyfödda!

Dave Grohls plektrum.


Midsommarblomma.

Peace and Love.

Världens finaste kissemisse, Prisse. Vila i frid.  


Juli

Vi följde valparnas utveckling hela tiden, och den 4 juli fick jag träffa dom för första gången. Obeskrivlig känsla. Jag tror att jag log typ hela den dagen. Bara gick runt med ett fånigt leénde.
Och en gång räckte ju inte, så 11 juli (dagen innan USA resan) åkte jag dit igen med min kompis och gosade och fotade. Såååå mysigt.


Den 12 juli åkte vi på en tre veckors landet-runt-resa till USA för att träffa en hel del nyfunna släktingar. Jag får väl erkänna att jag innan resan var väldigt opeppad. Jag hade gärna stannat hemma för att träffa valparna minst 163 gånger till, ungefär.

Men jag är glad att jag inte stannade i Sverige, för det blev en otroligt rolig resa med härliga människor och nya vackra och spännande ställen att se! Bland annat Kurt Cobains hus utan för Seattle, och en utställning med orginalgrejer från Nirvana. Väldigt häftigt.

Under tiden jag var borta fick valparna testa på fågel för första gången, och få besök av andra. Jag kollade ständigt upp om det fanns uppdateringar om valparna - även fast jag nästan var på andra sidan jorden!


4 veckors Pixie!

Seattle.

Kurt Cobain memorial bench i närheten av hans hus.
Släktträff i Kennewick.

Vi tog en mini-semester mitt i semestern och åkte till Seabrook, utanför Seattle.

Jag missade då tyvärr första fågelbärandet men här är Pixie, 6 veckor, bärandes på fågel. Underbaringen!


Augusti
Händelsernas månad!
Väl hemma från USA den 3e, var jag mer än utmattad. Men så måste jag ändå stiga upp några dagar senare på normal tid - för då var det dags att hämta hem lillpyret, min lilla tvåa - Agrosofens Följa Jonna, Pixie. Hon kissade efter inte ens fem minuter i bilen - PÅ MIG. Vi fick en bra start vi två. :)

I mitten på månaden började jag i tjejklassen Spira, i vackra Münchenbryggeriet. Vi gick igenom lite mål och sånt, men själva pluggandet rullade inte igång direkt - bara bra, fick mer tid med lilla pirayan Pixie!


Och i slutet på månaden blev det ett plötsligt besök hos Jennie och Pixies pappa Phoenix i Örnsköldsvik över en helg. Jag åkte långt själv för första gången, med en hel hög packning och en nyfiken liten valp.

Väl där fick hon bära fågelvinge och nosa på fågel, gå sitt första viltspår och ta ett första bad i havet!


Jag och mitt lilla troll.

Min nya skolbyggnad i svartvitt! Münchenbryggeriet.

Pixie-plutt.

Första valpträffen! Visa, Rally, Kaja, Smulan, Pixie och Glada.
Besök i Övik. Nybadade hundar fick posera tillsammans, far och dotter.


September
Någon gång här hade vi en valpträff för andra gången, men jag har egentligen inte så bra koll på datumen.
"Stammisar" på valpträffarna var Kaja, Rally och kusin Visa men även Smulan var med en gång.


Jag vet ärligt talat inte ens om bilderna är från samma träff men jaja!


Pixie flängde runt med fågeln. Om jag inte minns helt fel så ville hon dock inte såå gärna ge den till mig..

Pixie och storasyrran Tuva fick posera.  


Oktober
Praktiken på Dogga fick komma in i schemat igen, bara två dagar per vecka men ändå!


Vi började på valpkurs på Tyresö Brukshundsklubb.


Nöjd med skolan. Roliga projekt, som till exempel en photoshoot.
Samtidigt bytte jag gymnasievals-inrikting helt - från fotolinje till hundlinje!



Här fick det bli bilder på bästa kompisarna till Pix; Mixa och Choko.
Mixa är "vanlig" aussie medan Choko är "mini-aussie". Sistnämnda är inte ras i Sverige ännu, men blev precis i USA.

Han är född i februari, och Mixa i maj så dom är ju båda jämnåriga med Pixie.


November
Vi hade den stora valpträffen med jaktkurs hos Sanna (Aktivivas) i Björklinge, och alla syskonen och även Jennie med Phoenix var med. Superrolig helg! Övernattade hos Helen, precis som Jennie och Johanna för att ha lite fågelträning dagen efter. Pixie apporterade fågel riktigt ordentligt för första gången!



Hela gänget! Tippa, Rally, Kaja, Pixie, Smulan och Ella.

Finfamiljen - Pix, Phoenix, och Glada.

Apporterande hund - duktig duktig!


December
Sista valpkurstillfället 1 december. Nöjda efter en bra kurs! Mindre nöjda med långa åkturen dit och det kalla vädret..


Stockholms stora Hundmässa innehöll trevligt sällskap, besök i olika montrar, freestyle tävlingar, tollarringen, lite elitlydnad och för en gångs skull ingen överdriven shopping - trots att jag var inblandad!



Julavslutningar, julafton, födelsedagar och nyår kom i vanlig ordning också. Trevligt julbord med praktikplatsens personal och alla fyrfota kompisar. Julklappar, mestadels för Pixie.


Julkortet fick bli lillskruttan i röd rosett - som bara tog en evighet att få på och sen på en bild på. Och så var bakgrunden inte ens speciellt snygg. Men tur att hon är så söt. ;)  


Och nu är vi inne på det nya året! Snart är det februari. Inom närmsta tiden blir det gymnasiesökningar, sportlov, efter det börjar tävlingskursen, och Smyckas valpar ska födas.



Mål och händelser 2012:

- Faktiskt uppdatera bloggen och hemsidan mer än jag gjort tidigare..

- MH - Hur vart och när vet jag inte. Får ta reda på mer!
- Starta lydnasklass I på Tollarspecialen, kanske även någon mer start? Hålla tummarna för att det går bra och jobba på alla moment ordentligt.
- Ställa ut en gång på "vanlig" utställning och på Tollarspecialens ring för övertecknade.
- Reda ut allting med jakt och bruks delarna. Just nu är allt dedär rätt ihoptrasslat i mitt huvud. Skulle behöva en lektion i alla jaktdelar, bruksdelar och moment.

- Och behöver jag egentligen ens skriva in Tollarspecialen??? Herrejösses vad jag längtar!!


Mer finns på hemsidan tollarpixie.weebley.com


 
 
Eira

Eira

25 mars 2012 22:19

Hej! Jag heter Eira och jag känner Gunnel, din mamma. Hon visade söta bilder på Pixie innan teatern! Vilken fin blogg du har, och vad duktig Pixie är! Jag hoppas själv på en liten mopsvalp, men den kanske kommer först nästa år för det är lite brist på just svarta mopstikar... Mvh Eira. Hälsa till Gunnel och Pixie!

http://www.sukkersukker.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Li & Pixie - 1 december 2012 17:28

Nu har vi en ny blogg och hemsida! http://tollarpixie.weebly.com/ Jag kommer spara den här bloggen för att ha som gammalt arkiv att titta runt i. Men jag kommer inte uppdatera här något mer. Besök den nya hemsidan istället! ...

Av Anna-Li & Pixie - 1 november 2012 21:58


/Hälsningar från en väldigt spöööökig Pixie

Av Anna-Li & Pixie - 1 november 2012 21:11

Så känns det! The life of Anna-Li. Min gissning är att allt mitt livsgnäll börjar bli störigt (inte bara för mig då). Jag har bestämt mig för att någon gång, förhoppningsvis snart, sätta igång en ny hemsida. En så som jag vill ha den. Men just nu är ...

Av Anna-Li & Pixie - 21 oktober 2012 20:31

Vi har genomfört ett BPH - Beteénde- och personlighetsbeskrivning hund - idag. Det blev en bra "valpträff" med trevliga människor och hundar! Vi missade tyvärr Scillas mentaltest men Visa, Rally, Kaja och Smulan fick jag se. Det var verkligen intress...

Av Anna-Li & Pixie - 10 oktober 2012 07:11

Jag ska se till att skriva en kortare sammanfattning om sånt som varit och är på gång. Just nu har jag praktik och jobbar till fem, är jättetrött när jag kommer hem. Men ska se till att skriva ändå! Så länge får ni se några bilder. (Några är rätt ga...

Ovido - Quiz & Flashcards