Tollaren Pixie

Alla inlägg under februari 2012

Av Anna-Li & Pixie - 28 februari 2012 23:35

Jo hon sätter igång och tränar med hunden!Självklart måste ju hunden själv vara med på noterna också, men när det gäller Pixie så vet man att det funkar. Framförallt med tanke på hur minimalt med träning hon fått sen i förrgår.Vad tränar hon då? Tja i mitt fall skulle det bli "skäms". Jag testade att blåsa på henne tidigare och då drog hon tassen på nosen sådär. Men nu när vi väl skulle klicka in det så ville hon inte. Blev bara gnäll och skäll från min lite lätt förvirrade hund som undrade vad tusan jag sysslade med. Får öva det i helgen, Fanny har lärt Embra det så hon får visa!

Av Anna-Li & Pixie - 28 februari 2012 12:56

Nu kommer ett såntdär tråkigt inlägg man helst inte skulle vilja skriva.

I förrgårkväll fick jag en ordentlig hosta, hoppades att den skulle gå över men igår på morgonen var jag som en död fisk. Huvudvärk, öm i kroppen, hosta, ont i halsen - typ influensa. Mamma har varit dålig ett bra tag nu, plus att flera jag känner varit väldigt sjuka. Så egentligen var det bara en tidsfråga tills jag skulle bli dålig.

Pixie är otålig för att  hon får så lite träning just nu. Men hon är väldigt gullig! Hon vill vara mycket med mig i sängen, och då ligger hon verkligen lite som hon känner för. Kors & tvärs över mina ben, inpressad mellan sängväggen och mina fötter i fotändan, vid knävecken, på armen.. Hon är så mysig. :) När hon är riktigt trött kan jag dra upp henne på magen så det blir suuupermysigt! Varmt och skönt.


Förresten verkar hon komma in i en spökperiod nu. Mamma har märkt mycket att hon är knäpp på promenaderna, och på nätterna brukar hon sitta och lyssna och vakta.  Hon stirrar på dörren/fönstret stel som en staty. Någon morgon hade hon varit så orolig att hon kom och la sig PÅ mitt huvud och stirrade på dörren. Om hon smyger in i pappas rum (hon får egentligen inte vara där, men så kan man ju råka glömma stänga dörren) så sitter hon också bara och stirrar ut genom fönstret och voffar lite dovt ibland. Försöker jag klappa/röra henne så tittar hon på mig som om jag är konstig. "Jag sitter här och vaktar, ser du inte det?!" Vi får se om det blir värre, men just nu verkar jag inte kunna göra något. Får bara fortsätta agera normalt!


Den andra dåliga nyheten fick jag alldeles nyss. Jag skulle ju få vara valpvakt i nästan 7 veckor, göra ett bildprojekt och allt sånt. Men nu ringde Vicky precis och sa att Smycka inte ens är dräktig. Vi som hade varit så hoppfulla och sett fram emot små Smycka-valpar, framförallt Vicky, som dessutom hittat bra valpköpare och sånt! Känns så himla trist. :(

För mig betyder ju det att jag måste göra om hela min framtidsplanering. Lär inte orka bara plugg, men nu kommer jag iaf ha tid till att ta ännu fler och högre betyg. Annars.. tja.. Ny praktik? Annat hunddagis, något annat hundrelaterat? Ett annat projekt, och isåfall vad? Nu har jag iaf mycket tid att tänka ut något, finns inte så mycket att göra när man ligger nedbäddad med influensa.

Men först och främst ska jag jobba på att bli återställd till helgen när Fanny och Hanna kommer hit! Ska lägga upp lite träningsgrejer vi kan jobba med, och lekar. Vi har alla tre våra egna problem vi måste jobba påmed hundarna, så vi får helt enkelt hjälpa varandra! Jag ser mest fram emot att träna i grupp (typ lydnad) för det behöver verkligen Pixie träna på. Hon blir gnällig när andra gör saker och vill bara leka. Behövs fokus på mig!

I förrgår var jag och Stella ute på stadspromenad med Pixie. Hon var gullig och tog Pixie så jag kunde fota fina bilder!

"Hade du godis sa du???"
Fina älskade bustjejen!  

Av Anna-Li & Pixie - 20 februari 2012 21:06

Wiiihoooo! Nu är det bestämt att den "berömda tollartrion" ska förenas över en helg. Fanny och Hanna ska komma hit från Söderhamn/Jönköping med sina sötnosar Embra & Melwin! Hanna kommer bo med mig och Pix 2-4 mars och Fanny bor hos sin brorsa i Kallhäll (bara att åka pendeln, lätt som en plätt) i alla fall över helgen också. Hoppas på att hon stannar resten av veckan då hon har sportlov, men vi får se hur det blir! Är ju ändå glad att få en helg tillsammans med tollargalningarna. :) Känns så tomt på hundfolk i min ålder här, som jag sagt förut.. Borde åkt till någon av klubbarna för länge sen men det har bara inte blivit så.

Ska ta med dom till mitt favoritpromenadställe, fotafotafota - ska även ta dom till en fin utsiktsplats och ta bilder på deras bustroll-  och annars kommer det väl mest bli hundträning av alla slag och hundprat i timtal. SÅ HÄRLIGT!! Har även pratat med Chokos matte om att låta dom träffa charmören Choko, så nu blir det nog så också. Han är ju så gullig, klart dom måste träffa honom!


Hannas Melwin...
  

... och Fannys Embra! (Dom är alltså syskon och barn till Phoenix halvbror.)


Jag kom hem från en lekstund hos Choko och Eva för ett tag sen   , hundarna rusade runt som galningar i lägenheten tills dom stod och flåsade. Idag är det nämligen Chokos ettårsdag! Han fick en rolig obeskrivbar leksak av mig och Pixie, vet inte riktigt vad det är för något - men hållbar är den! Pixie har en större likadan som har hållt bäst av alla leksaker hon haft. Pipet försvann plötsligt en dag, men den är hel i övrigt. Han kommer nog gilla den (hoppas vi). :)

Av Anna-Li & Pixie - 19 februari 2012 20:15

Tja ni kan ju bortse från att min pappa ropar i bakgrunden att han ska köra igång dammsugaren.. Såhär duktig är hon på pallen när vi kör "bakdelskontroll"!



 

Av Anna-Li & Pixie - 19 februari 2012 16:47

Igår satt jag inne hela dagen med världens rinnsnuva och huvudvärk, kände mig helt nedslagen. Och toppen på det: Vi skulle få gäster på kvällen. Mamma var snäll och lät mig ha vardagsrummet med soffa + tv för mig själv, och gjorde i ordning mat till mig. Men det var verkligen ingen toppendag för mig.

Men idag skulle inte bli någon innedag, Pixie och jag skulle nämligen ta oss till Björkhagen och träffa Malin med sin söta lilla Quta - som jag inte träffat på nästan ett år! Känns inte alls som att det var så länge sen men när jag tänker efter så var det visst det. Malin träffade jag dock lite hastigt i tisdags på min sista dagisdag.
Som tur var kände jag mig mycket piggare idag. Snuvan var bättre och en alvedon fick hjälpa mot den lillalilla huvudvärken jag hade kvar. Vi tog en längre promenad i vad jag förstod var Nackareservatet..? Slaskigt, lite för många hundar och svårt att hitta rätt väg, men skönt att komma ut ändå! Vi surrade mest om hundar, så trevligt så. Jag tog med kameran och försökte knäppa några bilder men det gick sådär... Fick två fina bilder på Quta i alla fall.

Lilla bus-Quta!


En rolig sak Malin berättade om var Rikslägret för Hundungdom. Har inte direkt haft koll på alla läger och tävlingar dom ordnar, så jag frågade lite. Rikslägret är för alla HU-klubbar och pågår i en vecka. Man blir indelad i olika grupper och det är flera ledare med, hon själv är en av dom. I år skulle det tydligen vara i Eskilstuna i skiftningen juni/juli. Jag blev jättesugen på att åka, och sen kom jag på att Fanny och Hanna borde åka med mig! Tänk vilken underbar vecka. Jag + dom (och Embra & Melwin såklart) + en massa hundgalna ungdomar en hel vecka i sommar. Det kan ju inte bli tråkigt! Haha, vi får se hur det går. Måste kolla upp hur man åker och om datumen faktiskt stämmer.

Vidare har vi, Fanny + Hanna + jag - numera ska jag kanske kalla oss tollarnörds-trion? - pratat om att ses snart över en helg, och isåfall hos mig så jag behöver egentligen inte göra nåt/åka nånstans. Hehe, behändigt behändigt. :) Men mer om det senare om det faktiskt blir bestämt...

Av Anna-Li & Pixie - 17 februari 2012 21:51

Nu finns den i hela kroppen, den där längtan efter vår. Blommor, gräs, bada, fota, solnedgångar, hela utedagar och låååånga promenader, sola, och hundträning av alla typer i stort sett varje dag! Det får gärna bli vår lite plötsligt sisådär nästa vecka typ? Vore alldeles underbart!

Har haft en låååång "konversation" med Fanny och Hanna sen imorse, så kul att få lära känna några jämnåriga hund/tollarnördar! Även kul att Fanny och jag kommer bo jättenära varann på Tollarspecialen, och även Hanna ska dit men bo i tält. Vi kommer ha så himla kul!! Synd att det inte varar så länge bara..
Fanny och Embra har två tollare som är syskon, och som är halvkusiner till Pixie! (Samma farfar, fast det är inte en helbror till Phoenix.) Fanny har Embra, och Hanna har Melwin. Och tja.. det enda tråkiga med det hela är att vi bor så jäkla långt ifrån varann. Önskar att det fanns racertåg som åkte vart som helst i landet på typ 15 minuter så att man kunde hälsa på vem som helst. Skulle vara rätt behändigt.

Och så nyheten för veckan - vi ska börja på rallylydnad i april! Skarpnäcks Hundungdom håller sin första rallylydnad, och jag valde den för att det verkar som en bra positiv träning, ett bra sätt att komma in i Sveriges Hundungom och tja.. jag ville gå någon kurs och det var väl den enda jag föll för! Jag ska gå kursen med en från hunddagis, och hon tar med sig hunddagis-ägarens mammas hund (lite rörigt) Gaya. Hon är en gullig liten bichon havanais som älskar cirkuskonster och mys.

I övrigt rullar väl saker och ting på. Jag har slutat på dagispraktiken för att få mer skoltid och mer Pixie-tid, måste verkligen börja prioritera och skaffa mer bestämda tider. Ska faktiskt fixa ihop ett veckoschema för att få in allt jag vill göra och ändå inte gör. Allt är så rörigt just nu. Men vi får se hur det går med schemat.

En suddig men söt bild från veckan! Hon blev ju förresten 8 månader i måndags.
 

Av Anna-Li & Pixie - 11 februari 2012 22:42

Träningen fortsätter. Måste nog varna för att det kommer bli en del träningsinlägg i framtiden..
- Gå fot. Jag har testat att ta ett steg framåt och få henne att följa med. Först fattade hon inte alls, men efter lite minimala handtecken och ett lågt "kom" så följde hon efter. Sen har jag kunnat plocka bort tecknen och fått med henne ändå, och efter det börjat gå lite fler steg. Och nu på sista kvällskissningen tränade jag lite för att se hur det går utomhus. Själva "fot" går bra, men att gå fot funkade inte. hon satte sig en bra bit ifrån mig.
Hon har en tendens att sätta sig lite ifrån mig när vi går, eller ganska snett. Men det får jobbas med.

- Nu har vi äntligen hittat en slags pall att träna följet/bakkontroll med. Hon ska alltså stå med framtassarna på pallen, och stå fot bredvid mig ändå. När jag flyttar ska hon flytta efter, men endast med bakdelen. Därför blir det just "bakdelskontroll".

Första gångerna ville hon gå över pallen till min sida, istället för att föra bakdelen runt. Men efter mycket preciserat klickande, små steg i taget och noggrannhet gick det betydligt mycket bättre. Hon följde efter mig som hon skulle. Problemen är just att hon har en tendens att gå över pallen om mina steg blir för långa, och att hon verkar flytta på framtassarna. Jobb som sagt, det kommer det bli.


Men jag är så himlahimla lycklig över att träningen kommit igång på riktigt, och hur duktig hon är hela tiden! Lär sig så jäkla fort. Och jag blir bara mer och mer sugen på att träna ju mer vi gör det. Vi har även börjat träna på tänd/släck lampan men hon blir så ivrig att hon bara krafsar frenetiskt på knappen. Har även börjat testa att skicka henne till grejer, som t.ex en korg som står en bit ifrån. Det förstår hon bra. Måste avancera det momentet, men hur vet jag inte än.


Jag glömde berätta att jag vägde Pixie i.. ja någon dag var det i alla fall, när jag var i djuraffären. Hade helt glömt att dom har en våg där. Hon ligger nu på 15,3 kg min lilla plutt! Hon ser så liten ut, och väger ändå så. Och hon är inte tjock kan jag lova!

Av Anna-Li & Pixie - 10 februari 2012 21:01

Ja det blir mycket träning nu när vädret inte är speciellt välkomnande. Det kan visserligen vara soligt och väldigt fint, men kylan är otroligt frustrerande. Vår anbefalles NU!!

Det blir mycket fotträning, alla olika delar i momentet. Eftersom själva ingångarna i stort sett sitter i, blir det nu mer övande av stadga och kontakt. Upptäckte till min glädje idag att jag faktiskt har en helkroppsspegel i mitt rum - har bott här i 5½ år nu, hur kommer det sig att jag aldrig sett den förut??? - så nu kan jag titta på Pixies vinklar (se till att hon sitter helt rakt och tillräckligt nära) och dessutom se om hon fortsätter titta på mig fast jag tittar på henne i spegeln/åt ett annat håll. Hon är hittills bättre på kontakten än vinklarna/hur hon sitter, även om hon fattar att hon ska sitta vid min sida på "fot". Så hon fattar ju principen, behöver bara lite justering!

Nästa steg har blivit 1. en dinglande boll i rep som snurrar runt över huvudet på henne, och 2. en tennisboll som far iväg över golvet.

1. Jag körde det första gången idag, och hon reagerade bara några sekunder, sen släppte hon bollen och fortsatte kontakten med mig. Otroligt duktig min lilla tös! Men sen kom den där jäkla tennisbollen..
2. .. och hon förlorade kontakten med mig. Första gången hoppade hon iväg efter den, gångerna efter det tappade hon kontakten med mig och satt med kroppen helt inriktad på bollen. Fick bryta alla gånger utom typ en. Men glad att det första störningsmomentet funkade så bra så fort!

Skulle vilja gå vidare med dendär.. förflyttningen? Att hon ska gå med mig. Skulle behöva en pall eller liknande men vi har verkligen inget bra här hemma. Får införskaffa en billig IKEA-pall typ.
Har testat att förflytta mig ett steg framåt, väääldigt långsamt för att få med henne men hon förstår inte riktigt poängen med den grejen.


Nästa träningsmoment blir stå. Vet hur jag ska gå till väga men det lär nog kräva en del träning.
Och snart är det ju kurs!!! Eller ja, snart och snart.. en månad. Men tiden verkligen flyger iväg just nu! 11 mars är alltså första träningstillfället, och då är det teori.  Är laddad till tusen inför kursen! Men det känns som att jag kanske behöver träna på lite annat, som t.ex att hon ska kunna koncentrera sig på mig och träningen fast det finns störningar. Om hon finner någon av dom andra minsta roliga (och jag tvivlar på att Rally och Kaja kommer se tråkiga ut i hennes ögon..) kan det bli svårt. En del av mig tror verkligen att detdär kommer lösa sig på plats, att jag oroar mig i onödan. Men samtidigt är det ju bra träning ändå. Skadar ju definitivt inte!

Ovido - Quiz & Flashcards