Tollaren Pixie

Direktlänk till inlägg 10 februari 2012

Träning, träning och åter träning

Av Anna-Li & Pixie - 10 februari 2012 21:01

Ja det blir mycket träning nu när vädret inte är speciellt välkomnande. Det kan visserligen vara soligt och väldigt fint, men kylan är otroligt frustrerande. Vår anbefalles NU!!

Det blir mycket fotträning, alla olika delar i momentet. Eftersom själva ingångarna i stort sett sitter i, blir det nu mer övande av stadga och kontakt. Upptäckte till min glädje idag att jag faktiskt har en helkroppsspegel i mitt rum - har bott här i 5½ år nu, hur kommer det sig att jag aldrig sett den förut??? - så nu kan jag titta på Pixies vinklar (se till att hon sitter helt rakt och tillräckligt nära) och dessutom se om hon fortsätter titta på mig fast jag tittar på henne i spegeln/åt ett annat håll. Hon är hittills bättre på kontakten än vinklarna/hur hon sitter, även om hon fattar att hon ska sitta vid min sida på "fot". Så hon fattar ju principen, behöver bara lite justering!

Nästa steg har blivit 1. en dinglande boll i rep som snurrar runt över huvudet på henne, och 2. en tennisboll som far iväg över golvet.

1. Jag körde det första gången idag, och hon reagerade bara några sekunder, sen släppte hon bollen och fortsatte kontakten med mig. Otroligt duktig min lilla tös! Men sen kom den där jäkla tennisbollen..
2. .. och hon förlorade kontakten med mig. Första gången hoppade hon iväg efter den, gångerna efter det tappade hon kontakten med mig och satt med kroppen helt inriktad på bollen. Fick bryta alla gånger utom typ en. Men glad att det första störningsmomentet funkade så bra så fort!

Skulle vilja gå vidare med dendär.. förflyttningen? Att hon ska gå med mig. Skulle behöva en pall eller liknande men vi har verkligen inget bra här hemma. Får införskaffa en billig IKEA-pall typ.
Har testat att förflytta mig ett steg framåt, väääldigt långsamt för att få med henne men hon förstår inte riktigt poängen med den grejen.


Nästa träningsmoment blir stå. Vet hur jag ska gå till väga men det lär nog kräva en del träning.
Och snart är det ju kurs!!! Eller ja, snart och snart.. en månad. Men tiden verkligen flyger iväg just nu! 11 mars är alltså första träningstillfället, och då är det teori.  Är laddad till tusen inför kursen! Men det känns som att jag kanske behöver träna på lite annat, som t.ex att hon ska kunna koncentrera sig på mig och träningen fast det finns störningar. Om hon finner någon av dom andra minsta roliga (och jag tvivlar på att Rally och Kaja kommer se tråkiga ut i hennes ögon..) kan det bli svårt. En del av mig tror verkligen att detdär kommer lösa sig på plats, att jag oroar mig i onödan. Men samtidigt är det ju bra träning ändå. Skadar ju definitivt inte!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Li & Pixie - 1 december 2012 17:28

Nu har vi en ny blogg och hemsida! http://tollarpixie.weebly.com/ Jag kommer spara den här bloggen för att ha som gammalt arkiv att titta runt i. Men jag kommer inte uppdatera här något mer. Besök den nya hemsidan istället! ...

Av Anna-Li & Pixie - 1 november 2012 21:58


/Hälsningar från en väldigt spöööökig Pixie

Av Anna-Li & Pixie - 1 november 2012 21:11

Så känns det! The life of Anna-Li. Min gissning är att allt mitt livsgnäll börjar bli störigt (inte bara för mig då). Jag har bestämt mig för att någon gång, förhoppningsvis snart, sätta igång en ny hemsida. En så som jag vill ha den. Men just nu är ...

Av Anna-Li & Pixie - 21 oktober 2012 20:31

Vi har genomfört ett BPH - Beteénde- och personlighetsbeskrivning hund - idag. Det blev en bra "valpträff" med trevliga människor och hundar! Vi missade tyvärr Scillas mentaltest men Visa, Rally, Kaja och Smulan fick jag se. Det var verkligen intress...

Av Anna-Li & Pixie - 10 oktober 2012 07:11

Jag ska se till att skriva en kortare sammanfattning om sånt som varit och är på gång. Just nu har jag praktik och jobbar till fem, är jättetrött när jag kommer hem. Men ska se till att skriva ändå! Så länge får ni se några bilder. (Några är rätt ga...

Skapa flashcards