Tollaren Pixie

Direktlänk till inlägg 11 februari 2012

Träning.. osv.

Av Anna-Li & Pixie - 11 februari 2012 22:42

Träningen fortsätter. Måste nog varna för att det kommer bli en del träningsinlägg i framtiden..
- Gå fot. Jag har testat att ta ett steg framåt och få henne att följa med. Först fattade hon inte alls, men efter lite minimala handtecken och ett lågt "kom" så följde hon efter. Sen har jag kunnat plocka bort tecknen och fått med henne ändå, och efter det börjat gå lite fler steg. Och nu på sista kvällskissningen tränade jag lite för att se hur det går utomhus. Själva "fot" går bra, men att gå fot funkade inte. hon satte sig en bra bit ifrån mig.
Hon har en tendens att sätta sig lite ifrån mig när vi går, eller ganska snett. Men det får jobbas med.

- Nu har vi äntligen hittat en slags pall att träna följet/bakkontroll med. Hon ska alltså stå med framtassarna på pallen, och stå fot bredvid mig ändå. När jag flyttar ska hon flytta efter, men endast med bakdelen. Därför blir det just "bakdelskontroll".

Första gångerna ville hon gå över pallen till min sida, istället för att föra bakdelen runt. Men efter mycket preciserat klickande, små steg i taget och noggrannhet gick det betydligt mycket bättre. Hon följde efter mig som hon skulle. Problemen är just att hon har en tendens att gå över pallen om mina steg blir för långa, och att hon verkar flytta på framtassarna. Jobb som sagt, det kommer det bli.


Men jag är så himlahimla lycklig över att träningen kommit igång på riktigt, och hur duktig hon är hela tiden! Lär sig så jäkla fort. Och jag blir bara mer och mer sugen på att träna ju mer vi gör det. Vi har även börjat träna på tänd/släck lampan men hon blir så ivrig att hon bara krafsar frenetiskt på knappen. Har även börjat testa att skicka henne till grejer, som t.ex en korg som står en bit ifrån. Det förstår hon bra. Måste avancera det momentet, men hur vet jag inte än.


Jag glömde berätta att jag vägde Pixie i.. ja någon dag var det i alla fall, när jag var i djuraffären. Hade helt glömt att dom har en våg där. Hon ligger nu på 15,3 kg min lilla plutt! Hon ser så liten ut, och väger ändå så. Och hon är inte tjock kan jag lova!

 
 
Jenny

Jenny

17 februari 2012 10:25

Härligt att läsa om sådan träningsenergi! Nu går vi mot ljusare stunder och gladare dagar, vilket även leder till att Zelda och Link får mer hjärnjympa än vad vintern hittills bjudit på :) Längtar till barmark och träning utomhus (!!) och preppande för Specialen! :)

http://www.zeldio.se

 
Natalie och Kenai

Natalie och Kenai

18 februari 2012 17:42

Vad roligt att det går bra för er! :D 15,3 värsta stora tjejen nu ju! kenai får fasiken brassa på om han inte ska bli omväxt av alla, haha!

http://www.kenaii.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Li & Pixie - 1 december 2012 17:28

Nu har vi en ny blogg och hemsida! http://tollarpixie.weebly.com/ Jag kommer spara den här bloggen för att ha som gammalt arkiv att titta runt i. Men jag kommer inte uppdatera här något mer. Besök den nya hemsidan istället! ...

Av Anna-Li & Pixie - 1 november 2012 21:58


/Hälsningar från en väldigt spöööökig Pixie

Av Anna-Li & Pixie - 1 november 2012 21:11

Så känns det! The life of Anna-Li. Min gissning är att allt mitt livsgnäll börjar bli störigt (inte bara för mig då). Jag har bestämt mig för att någon gång, förhoppningsvis snart, sätta igång en ny hemsida. En så som jag vill ha den. Men just nu är ...

Av Anna-Li & Pixie - 21 oktober 2012 20:31

Vi har genomfört ett BPH - Beteénde- och personlighetsbeskrivning hund - idag. Det blev en bra "valpträff" med trevliga människor och hundar! Vi missade tyvärr Scillas mentaltest men Visa, Rally, Kaja och Smulan fick jag se. Det var verkligen intress...

Av Anna-Li & Pixie - 10 oktober 2012 07:11

Jag ska se till att skriva en kortare sammanfattning om sånt som varit och är på gång. Just nu har jag praktik och jobbar till fem, är jättetrött när jag kommer hem. Men ska se till att skriva ändå! Så länge får ni se några bilder. (Några är rätt ga...

Ovido - Quiz & Flashcards