Tollaren Pixie

Alla inlägg under mars 2012

Av Anna-Li & Pixie - 17 mars 2012 15:45

Igår skulle bli en bra och trevlig fredagskväll, vilket det till en början verkligen blev. Mamma hade sedan ett par veckor tillbaka planerat att ha en "vårfest" för sina närmsta vänner i festlokalen på våran gård. Den hölls igår, och Clara och jag skulle hjälpa till som servitriser/extra hjälp. Pappa var hemma och tog hand om Pixie.

Så plötsligt (jag minns inte vad klockan var) säger en av mammas kompisar att fyrbeningen är utanför lokalen! Jag blir jätteglad och förstår att pappa tagit ner Pixie så alla ska få hälsa, och hon älskar ju att stå i rampljuset mitt lilla charmtroll. Jag går ut först, och ser att pappa står och håller upp henne framför fönstret så alla ska se henne. När han ska sätta ner henne tappar han kopplet, och hon springer såklart mot dörren.

Där kom tyvärr det olyckliga in i bilden. Vi hade ställt marshaller utanför dörren (bara en precis där vi var dock, några stod ovanför en trappa) och Pixie förstod ju inte att dedär var farligt.  Hon kutade rakt förbi den brinnande marshallen, välter den och får allt stearin på framtassarna. Hon skrek inte, därför förstod jag inte först att hon fick det på sig. Jag såg att hon var låg, men trodde att hon blev rädd för att hon välte den. Till slut fattade jag vad som hänt och försökte få in henne. Åh så dumt! En panikslagen Anna-Li som ska få tag i en lika panikslagen hund. Efter många försök lyfte jag upp en väldigt sprattlig och rädd Pixie och försökte lugna ner henne. När jag satte ner henne igen lyckades hon dra sig ur halsbandet och sprang tvärs över gården - tack och lov att det var en gård!! - vilket nog egentligen var bra. Hon behövde andas lite och få lite space. Hon sprang inte iväg när jag närmade mig så jag kunde få tag i henne, fortfarande livrädd.

Till slut (det blev lite mer trassel däremellan) hamnade Clara och jag i ett trapphus på gården där jag satt med Pixie i knäet och gjorde det första som jag tänkte på, ringde Helen. Åh tack och lov hon svarade och hjälpte allt hon kunde. Det finns verkligen helt otroliga människor i världen, det var så skönt att få hjälp av en så lugn hjälpsam person som Helen. Clara var också till jättebra hjälp, gjorde vad jag bad om och var den där glada vanliga personen Pixie behövde för att lugna ner sig. Till slut somnade Pixie nästan i min famn, med huvudet på Clara, totalt utmattad. Mitt lilla hjärta!

Jag pratade ju då först med Helen, sen lyckades vi ta oss hem och ringde Bagarmossens klinik. Veterinären sa åt oss att komma in direkt ifall hon hade brännskador. Det kändes i vår situation rätt omöjligt, så jag sa bara att jag ville kolla själv hur det faktiskt såg ut. Hon hade inga brännskador, varken under pälsen på tassarna eller på trampdynorna. Dom såg vanliga ut, och jag fick klämma och känna som jag ville. Problemet var stearinet, hon hade nästan hela högertassen fram full av stearin under och över, och halva på den vänstra. Veterinären sa åt oss att kyla tassen på något sätt för att få av det, så vi tog ispåsar och försökte smälta. Det gick inget vidare. Men Helen hittade något om att diskmedel kunde hjälpa, så vi testade det istället. Mycket bättre! I stort sett all försvann. Efter det fick Pixie ligga i köket och vila. Hon åt som hon skulle (reagerade på "mat!") och var normal i övrigt också. Definitivt tur i oturen!

Tassarna ser fortfarande bra ut och hon är som vanligt. Vi ska ha på diskmedel en gång till för att få bort det sista, men det är inte speciellt mycket kvar egentligen.

Av Anna-Li & Pixie - 9 mars 2012 18:46

Jag glömde på något sätt berätta om den tråkiga nyheten att jag inte kommer kunna vara valpvakt som det var tänkt. Smycka blev tyvärr aldrig dräktig.. :( Känns verkligen jättetråkigt!

Då kom ju direkt frågan upp i mitt huvud; Vad ska jag göra av min tid?? Praktik? Projekt? Nu har det blivit bestämt att det blir båda två. Eftersom jag bara har matte och en idrottsuppgift att göra i skolan så ska jag hitta en praktik att ha tre dagar per vecka. Min restrerande tid kommer gå åt till en bilduppgift som jag måste lägga upp och planera.

Praktiken kommer bli något hundrelaterat. Just nu har vi: 1. Ett annat hunddagis som ligger i Solna, "Hundens Hörna" som jag ringt och kollat med. Hon som äger dagiset verkar skitbra, och dagiset i övrigt också. Jag pratade med henne om tidsperiod och dagar och det lät positivt. Sen kom det negativa; dom har inte mer plats för personalhundar. Blir ju jobbigt om inte Pixie kan hänga med, men vi får se hur vi gör med det. 2. Pratade med Malin igår och nämnde att jag letar praktik med hundinriktning. Snäll som hon är sa hon att hon kunde ringa och prata med SHU's kansli om dom tar emot praktikanter (hon hade för sig att dom gör det). Isåfall är jag med ett fåtal personer på deras kansli där dom jobbar med allt inom Sveriges Hundungdom - boka kurser, utbildningar osv - och dom lär ju även ha med sina hundar. Malin trodde att Pixie skulle kunna hänga med.

Bilduppgiften ska involvera nånting med konst, Stockholm, Södermalm, jag som fotar och en hel del promenader/åkturer i Stockholm/på söder. Perfekt! Pixie kan hänga med, och jag kanske får med mig någon kompis. Olika varje gång vore ju bra, lite variation skall det vara tycker jag. Men vi får se hur jag lägger upp projektet.

Ehm.. Juste! Anledningen att jag pratade med Malin var att Quta tydligen haft likadana blåsor i munnen som Pixie haft nu (P har bara haft en hittills dock) och hon ville lugna mig med att det inte är någon fara. Dom försvinner av sig själv. Och nu har faktiskt Pixies försvunnit nästan helt, lite kvar bara. Så jag får helt enkelt släppa dedär hur groteska dom än är - för hon lär få flera. Tror jag. Haha jaja. I övrigt mår lilla bus bra, har blivit lite varierade promenader med mestadels vårsol och ibland har jag kunnat släppa henne. Det är synd när man t.ex hittar en fin stor rastgård och hon bara står där och glor på mig för att hon inte har något att göra. Vill liksom inte BARA kasta bollar och pinnar hela tiden. Så det har blivit mer träning utomhus också - brabra! Ska se till att ta med kameran snart igen, den har fått ta en paus.

Men nu är det mat, sen får vi se vad som händer. Borde ju redigera bilderna från besöket i helgen men tycker att det är så jobbigt.. Plus att det är fredag. Filmmys borde ju stå högst på listan! ;)

Av Anna-Li & Pixie - 8 mars 2012 20:12

Måste börja med att säga att jag för några dagar sedan började på ett inlägg om helgen, och så dog plötsligt datorn. Förstå min frustration! Inlägget var dessutom nästan färdigt..

Mars rivstartade för mig, har börjat utan att jag ens hunnit blinka känns det som. Jag hade sportlov förra veckan men den spenderades som vissa kanske förstod i sängen med influensa. Men trots det behövde jag på fredagen kliva upp för att göra mig i ordning, städa och allt sånt som hör till när man får besök!


13.40 kom Fanny och Embra men det tog ett tag innan vi hittade varandra på välbefolkade centralstationen. En timma senare landade även Hanna med Melwin och efter det kunde vi hoppa på tåget till Södra Station. Hemma tog vi en snabb fika och pratade lite innan vi traskade till Tanto och stora fotbollsplanen. Där fick vovvarna rusa av sig ordentligt!



Efter det gick vi till BK för härlig snabbmat istället för att stå vid spisen och laga mat. Jag visade så mycket jag kunde av Medborgarplatsen, även om det inte fanns så mycket att se. Sen gick vi hem, åt och pratade på om allt mellan himmel och jord om hundar och tollare. Så härligt med lika hundtokiga människor som mig!


Lördagsmorgonen började segt, men efter några om och men tog vi oss iväg till Årstaskogen. Där stannade vi på ett öppet soligt ställe för att plåta. (Jag kommer INTE lägga upp några bilder från helgen ännu. Har inte redigerat klart och det tar sån tid. Är väldigt trött just nu och upptagen med att överhuvudtaget ta mig till skolan.) Jag fick några fina bilder!


Nöjda hundar och tjejer traskade sen hem för att vila och äta, innan det var dags att gå tillbaka till Tanto där charmören Choko väntade med matte Eva! Choko blev genast kär i fröken Embra och sa ifrån om någon annan ville sno hans tjej. Det blir ju lite skojigt då han är så mycket mindre än flera hundar i rastgården.. Fick bättre bilder där måste jag säga förresten. Det är ju så öppet i den stora rastgården - stora ytor för hundarna att springa på = lättare att faktiskt få med en hund på bild. I skogen blir det ju lite mer träd och grenar som deltar i bilderna.


Efter det gick vi hem och fikade och surrade lite mer om hund, kollade igenom bilder och annat. Men till slut kom tyvärr tiden där Fanny och Embra skulle hem till hennes bror i Kallhäll. Hanna och jag tog med hundarna för rastning och vinkade av dom. När vi kom upp igen stod en hungrig mamma var sugen på pizza, så hon skickade oss att köpa det. Klockan 8.00 började Hannas obligatoriska Gladiatorerna så vi tittade på det, medan vi kollade igenom helgens bilder och pratade äääännu lite mer hundprat!


På söndagmorgonen kunde vi inte söla, vi skulle med ett 9-tåg för att vara ute i Kallhäll vid halv tio-tiden. När vi var framme var det som.. ett helt annat land nästan! Allting var vitt av frost och det var mycket kyligare i luften. Definitiv skillnad jämfört med hur det var hos oss, med riktig vårsol och början till mer och mer värme. Vi mötte sen Fanny där med Embra, och hon tog oss till en stor tvådelad rastgård där hundarna kunde leka. Vi hade bestämt att ses där tidigt innan hon skulle hem till Söderhamn med sin bror vid 10.30 Så nu fick hundarna springaspringaspringa och vi prataprataprata tills vi tröttnade. Blev väl egentligen inte så mycket prat men skönt att vara ute i alla fall!


Vi sa till sist ett riktigt hejdå med förhoppningar om att ses alla tre snart igen. Hanna och jag tog tåget hem, åt lunch och tog det lite lugnt. Sen gick vi till djuraffären Sofor Pets där Melwin fick ett nytt halsband och Hanna äntligen blev ägare av en klicker! Efter det var det tänkt att vi skulle promenera i Gamla Stan men tiden var för knapp, så istället blev det en kort promenad till underbara Fjällgatan med vacker utsikt en sol som lyste starkt och fint.


Till slut behövde jag vinka av även sista delen av tollartrion. Men jag får väl säga att det var pyttelite skönt med vila efter det, med tanke på att allt kom så plötsligt efter influensan. Det var tänkt att Clara och jag skulle ha filmkväll då, men jag hade fått en jobbig hosta och var nog egentligen rätt utsliten på insidan så det blev inget.


Dom senaste dagarna har det blivit promenader i vårsolen med lilltrollet och lite varierat sällskap. Vädret går verkligen upp och ner här i Stockholm, men när det väl är soligt då är det verkligen soligt! Ska bli skönt när träden slår ut, isen försvinner och solen lyser tillräckligt för att mindre lager kläder skall krävas för att hålla värmen.

Skapa flashcards