Tollaren Pixie

Alla inlägg den 10 juni 2012

Av Anna-Li & Pixie - 10 juni 2012 12:56

Hej på er! Längesen nu. IGEN. Orkar jag ens påpeka det i nästkommande inlägg? Njea, får väl se det som en normal grej helt enkelt. Jag har i alla fall haft en skön vecka med sista lilla pluggandet, äventyr och lite avslappning med filmer också.

I tisdags stod alarmet på 6.05 (!!!) för jag och Pixie skulle med ett tåg till Bro som gick 7.07 Väl framme 7.45 mötte Helen upp oss och körde mot Säbyholm. Jo jag har ju bestämt mig för att gå på Säby trots allt, känns så skönt nu att ha det uträtt och bara tre härliga hundår att se fram emot!

Det skulle bli ett besök för mig, men lite speciellt då det var Säbyholm Mästerskapet - hundtävlingar. Perfekt tillfälle för oss att åka dit. Väl där var vädret väldigt lagom, men framåt dagen blev det jättevarmt! Lite för varmt faktiskt, svettades som en tok. Uscha. Vi satt iaf och tittade på medan alla andra körde lydnad, rallylydnad och freestyle. Sen var det hundrastning och Helen körde oss till en liten "lada" där resten av rödtottarna befann sig. Dom och Pixie fick springa av sig i skogen, skönt skönt. Hade verkligen glömt hur liten Glada är - och vad Kaja är stor! Roligt att få se Kaja och Glada bredvid varann nu. Vilken skillnad.

Sen lämnade jag Pix med dem i en box, åt lunch och promenerade sen tillbaka för att hämta Pix medan Helen gick till agilityn för att vara domare. Jag tog det baaara lugnt och strosade längs vägen. Blommor, natur, gräs, bin, tystnaden, får- och hästhagar.. Paradiset. Efter att ha hämtat Pixie strosade vi lika lugnt tillbaka och tog en omväg, satte oss i slutet på planen där de andra var och bara njöt av solen. Efteråt när alla gått kunde jag släppa Pixie på planen och hjälpa till att plocka ihop allt. (Jag var förresten barfota, vilket kändes som att gå på moln - HÄRLIGT) Det absolut gulligaste var hur hon följde efter Helen - som en liten svans! Jag fick ropa och ropa om jag ville ha med henne för hon sprang hellre efter Helen. Tycker verkligen om att hon fortfarande har ett så bra band till henne.

 

Onsdagen, Sveriges Nationaldag, spenderades helt och hållet på klubben i Skarpnäck. Där var det nämligen också mästerskap. Vi kom dit vid 11-tiden och då hade alla redan samlats. Kort efter det satte freestylen igång och jag började mitt fotograferande. Det var roligt att testa en så annorlunda fotografering, jämfört med vad jag plåtar annars!

Vi fick se 6 olika program, sen var det dags för Junior Handling. Sen kom det som var absolut svårast att fota - agilityn! Jag satt på samma ställe hela tiden (fick ju inte störa de som tävlade) och jag kan säga att jag är glad att jag fick till några bilder.. Det mesta var suddigt och rörigt och saker i vägen hela tiden. Det där får jag verkligen jobba på. På rikslägret lär det bli en hel del agility, får öva att fota där! Blandat med tävling var det korvgrillning och allmänt surr. Mamma jobbade flitigt på vid grillen, hon får nog bli utsedd till "årets grillmamma" om klubben inför nåt sådant, hehe.

Jag å andra sidan gick i lydnadstankar. Skulle jag testa att starta idag? Hur skulle det gå? Efter mycket tänkande och gående fram & tillbaka skrev jag upp mig på startlistan. Jag blev sista startande. Jag var först nervös, men efter ett tag släppte det. Visste ju att det bara var test, och jag skulle hoppa apporteringen eftersom det inte är intränat än. Så blev det dags. Platsliggning. Jag la ner henne, och hon lyssnade direkt. Promenerade till min plats och vände mig om. Hon låg kvar än så länge. Och nu också. Nu med. Vilken evighet det tar! Snart reser hon sig väl..

Men det gjorde hon inte!! Jag var helt cool när jag gick tillbaka, men inombords ville jag bara ropa och skutta av glädje. Kan inte säga att jag borde varit förvånad - har övat det här en del. Men shit pommes DET GICK. Glömde totalt att det var tandvisning, men Pixie skötte sig helcoolt. Tittade upp på mig, som att försäkra sig att det var okej, sen tittade domaren på tänderna. Hon bara satt. Tack underbara söta stora duktiga Pixie för att du klarade det!

Platsliggning: 10
Tandvisning: 10
[För mig var första delen en total seger. Som sagt, borde inte vara förvånad men ändå. Vilken tävlingsinställning hon hade precis då!]
Linförighet: 5 - Släpar. Drar i koppel. Sitter ej. Nosar.
[Totalt okontaktbar med nosen i marken. Jag pratade med henne, drog henne mot mig men hon var väck.]
Läggande: 8,5 - Något långsamt. Sätter sig med förflyttande från ägaren.
[Hon har ett långsamt läggande så det får vi helt enkelt jobba på. Förflyttningen noterade jag inte ens.]
Inkallande: 0 - Lyssnar ej på första kommandot.
[Mitt älskade hjärta. När hon satt där och jag ropade på henne var det som att prata med en döv person- helt borta. Såg på hela henne att hon var överhettad och inte förstod vad jag menade. Hon är perfekt på inkallning annars, men det här var bara löjligt. Lilla plupp!]

Ställande: 0 - Stannar ej. 
[Ropade stanna två gånger, kan ju inte stå än, och på andra stannade hon jättelångsamt men det var ju verkligen inte korrekt på nåt sätt.]
Apport: 0
Hopp över hinder: 9.5 - Något långsamt.
[Jippie säger jag bara!! Också en seger. Var så rädd att hon skulle gå runt, men hon satt kvar och hoppade över när jag ropade. 9.5 var heeelt över förväntan.]
Helhet: 7.5
Totalt: 113,5, 3:e pris, sista placering.





  

A + P teamet <3

Ovido - Quiz & Flashcards