Tollaren Pixie

Alla inlägg den 22 juni 2012

Av Anna-Li & Pixie - 22 juni 2012 13:27

I tisdags åkte alltså jag och Pixie till Bro, där Helen hämtade upp oss för att åka till Säbyholm och träna jakt. Vad jag inte visste var att Agneta och grabbarna också skulle komma!

Pixie fick börja pröva på en liten kaja, nu kommer jag inte ihåg hur fort hon började bära fåglarna men det gick definitivt över förväntan. Sen blev det att pröva på fiskmås, något hon inte fått testa förut. Efter en del kastande tog hon några bett och jag tror hon bar den lite. Duktiga flickan! Sen var det anden och tja dom är ju verkligen större. Överlag var hon i alla fall jätteduktig, bar flera gånger och kom in till mig. Sen var det meningen att jag skulle kolla Rallys apportering också, men det satt en gnällande, uppbunden och grymt missnöjd liten dam om jag bestämde mig för att träna med istället. När hon slutade gnälla kom jag fram och belönade, eller kastade godis till henne. Började hon igen så gick jag. Får dock fundera mer på hur jag ska göra med gnället. Inte roligt alls!

Jag hann fråga Helen om de viktigaste sakerna jag tänkt på och behöver hjälp med. Dels visslingarna (inkallning, stoppsignal och närsökssignal) och även dirigeringar. Jag fick en flera bra tips hur jag ska gå till väga, så nu har vi att träna på! Min mamma hittade förresten en jättefin skrivbok som vi haft i gömmorna, som numera är min "hundtränarbok". Där ska jag skriva ned träningstips från kurser, övriga tips, och ha som dagbok när vi tränat eller gjort nåt annat. Känns som att jag behöver det för att komma ihåg allting.

Efter jaktträningen i skogen tog vi oss ner till fotbollsplanen på skolan, där det blev lydnad och fika. Agneta körde rutan med Ozzy, Scilla och Glada fick visa upp sina kunskaper och jag körde lite fritt följ med Pixie. Sen satte vi oss och fikade - Agneta var gullig och tog med hemgjord kladdkaka! - och babblade hund. Vi pratade bland annat om BPH, och att vi kommer göra det senare i höst. Pixie skulle lika gärna kunnat göra i sommar, men det blir ju roligare att göra med dom andra. Hoppas att det blir en valp/kullträff av det!

Jag håller förresten på att uppdatera hemsidan just nu, så för er som går in på den och ser att det ser lite knäppt ut - var inte oroliga! It's in progress. Försöker förenkla den lite, samt lägga till saker jag missat.

Och det sista att skriva om är väl lydnaden. Jag har lovat fixa en video att lägga ut till gamla kursgruppen, så jag ska hitta någon som är villig att filma. På lägret kommer det definitivt kunna bli en hel del lydnadsträning och kanske någon som kan filma oss. Kommer uppdatera mer om lydnadsträningen efter lägret för vi har antagligen kommit lite längre då! Tar såklart med kameran också, så det blir en heeel del bilder när jag kommit hem..

Skapa flashcards