Tollaren Pixie

Alla inlägg den 3 juli 2012

Av Anna-Li & Pixie - 3 juli 2012 14:16

Klanhelgen


Dagen efter vi landat, efter en intensiv vecka på läger, var det dags för årets kennelhelg för Agrosofen, Tollarbo och Lönnlövet. Tåget åkte från Stockholm Södra halv åtta så det blev ingen välförtjänt sovmorgon för våran del. Helen och Johanna hämtade upp oss i Bro och så åkte vi. Nu har jag åkt tillräckligt många gånger till Säbyholm för att nästan kunna vägen utantill..

Johanna släpptes av för att ha agility och vi åkte till skogen där ett glatt Tollarbogäng väntade. Alla syskon utom en. Smart, Toy, Raya och deras släkting Tassa. (Jag kom såklart på att syskonen på rätt långt avstånd är släkt med Pixie, men det behöver vi ju inte ta här. *Jäkla släktforskare*)

Vi hade kurs för Eva Thorén-Söderström som gav ett bra intryck direkt. Hon förklarade bra och på allas egen nivå. Var det någon som inte gick så bra fick man köra igenom tills hunden klarade det med Evas tips och hjälp på olika sätt. Första passet handlade om markeringar. För Pixie gick det trögt i början men till sist lossnade det. Hon hade bra stadga och fokus - markerade var dom trillade ner, kom in snyggt med hela dummyn i munnen. Blev rätt paff hur lik Glada hon var varje gång hon kom in med den. Kopia typ! Vi pratade om varje hund, hur den hade gjort och vad som skulle behöva jobbas på. Eva förklarade tydligt och bra, ritade på marken hur hon tänkte så vi förstod. Skulle jag gå jaktkurs igen vill jag verkligen gå för henne. Hoppas det finns någon kursplats bara...

Det sista som gjordes var att testa skott. Eftersom Pixie aldrig hört skott gick jag och Helen iväg med henne och kastade lite boll, hon fick godis, söka lite. Hon hade noll reaktion på skott. SÅ SKÖNT! Nöjd matte. Till sist skulle vi köra den övningen skottet var med i. Hon sköt ut en svart boll med skott som hunden sedan skulle hämta in. Hon reagerade fortfarande inte, men stack för tidigt. Det var ju en så rooolig boll dedär.

Andra passet började vi med dirigeringar och störning. Eva satte ut en synlig dummy, gick och ställde sig, kastade upp en dummy i luften bredvid sig. Vi dirigerade ut. Jag var lite nervös eftersom Pixie inte klarat varken dirigering eller störning förut, men vi testade. Och hon sprang finfint! Rakt ut som hon skulle, sen i båge mot Eva. Men hon sprang i alla fall ut. Vi upprepade övningen och till sist kom hon in med dummyn, och blev skickad till den andra som belöning.

Jag fick ett problem. Hon hoppade efter dummysarna hon kom in med för att leka med dem. Då tog Eva upp doggie-zen (tror det stavas så?). Som omvänt lockande med godis fast med något annat. Hoppar hon efter dummyn: ryck bort den. Ta fram den igen när hon sitter och säg varsågod om hon inte hoppar. Så det ska vi träna mycket, även med belöningsleksaker vi använder i t.ex lydnaden.

Hann knäppa en del bilder från andra passet, men att fotografera apporterande hundar måste vara bland det svåraste jag försökt mig på att fotografera. EN lyckad apporteringsbild på Tassa, och den är inget supermaterial direkt den heller. Får se till att öva öva öva. Jag fick ett antal bilder till på vovvarna på kursen - så ni som vill ha fler foton kan antingen ladda ned från mitt facebookalbum om ni hittar mig där, eller skriva er mail här så skickar jag.

Mamma följde med som moraliskt stöd/vilsen okunnig mamma/hundhållare

Raya

Smart

Toy

Tassa
  

Av Anna-Li & Pixie - 3 juli 2012 11:04

Riksläger 25-30 juni


För en vecka sedan åkte jag och Pixie till Vilsta Sporthotell i Eskilstuna. Ösregn hela måndagen, men väldigt fint och bra väder resten av veckan. Bra ledare - två ungdomsledare samt lägermammorna Cattlin som har koppling till Skarpnäck HU och "Blomman" som visst var med och grundade Skarpnäck HU.

Vi har hållit på med agility, lite freestyle/trickträning, handling, lydnad, bruksgrenarna sök spår och viltspår med Therese Palm, specialsök och haft ett flertal föreläsningar om saker som mentalbeskrivning, bomb och narkotikahundar, retrieverjakt och annat tillhörande järnmärkesprovet och provet för hundborgarmärket. En väääldigt intensiv vecka för mig och lilla bus. Såklart var det en massa andra roliga lägeraktiviter utöver. Jag trivdes verkligen där i naturen i en liten stuga med dåligt badrumsgolv!

Agilityn: Vi tränade lite agility på måndagen i spöregn vilket väl inte var så jättekul och Pixie var rätt oladdad. Men på andra träningen gick det bättre och jag såg att hon tyckte det var roligt. Tyvärr hände en incident med en boll + annan hund så Pixie blev rädd och vågade inte träna mer den dagen.

Lydnad: Första lydnadspasset var en gruppövning med stanna, inkallning, sitta, ligga, koncentration och en del annat. Pixie var ofokuserad. Sista dagen var det valfritt och vi tog lydnaden - gick mycket bättre! Kunde öva fria följet bra med fokus och lite lkl 1 apportering.

På torsdagen skulle vi köra ett litet lydnadsprov för att ta järnmärket. Tyvärr hade Cattlin som var domare hjälp mig klippa klor på Pixie dagen innan så när hon skulle hälsa stack en livrädd Pixie iväg. Men när hon ställde sig en bit bort kunde vi fortsätta med provet - och fick högsta betyg! Åter igen, linförighet var vår svaga sida. Måste jobba på det.

Freestyle: Vi övade först lite slalom, såg till att hon trivdes med att gå mellan. Andra passet körde vi upp och ner på pall, samt "fjärrstyrning" - gå runt pallen på kommando. Gick sådär, vi tog en paus och då tränade jag Blommans aussie Mumrik på pallen istället. Roligt måste jag säga! Charmig kille som flög galant upp med tassarna på pallen. Snacka om att han hade en personlig "tassarna på pallen"-stil.. önskar nästan att jag filmat.

Bruks: Onsdagen var helt ägnad åt bruks. När vi samlades på morgonen var Therese Palm som tävlar i flera bruksgrenar där och skulle vara spårinstruktör. Blomman var sökinstruktör.

Vår grupp började med söket. Pixie hade väldigt lätt för att sätta nosen i marken, ibland vädrade hon i luften men att ha nosen i marken var bättre tyckte hon. Vi gick runt lite, hon nosade på och efter ett tag hittade hon funktionären bakom en sten. Jag blev intresserad av personsök, men vi får se hur det går med Pixie. Senare i framtiden så!

Personsök inomhus var desto roligare! Pixie var så gullig, använde näsan precis som man ska och letade frenetiskt efter funktionären. Konferansrummet vi höll till i hade jättehala golv för hundarna, så vi kunde se hur hela hennes kropp bara hängde med och näsan styrde. Tassar och kropp åkte hit och dit.

Vår grupp körde alltså spåret sist. Alla fick en sträcka i skogen att gå en bit ifrån varandra. Mitt spår skulle gå rakt in i skogen med men mjuk sväng efter en bit. Tyvärr krockade jag med en å och genast blev sträckan tillkrånglad. Förvirrad som jag är tappade jag bort mig rätt rejält när vi skulle köra, och Pixie hittade inget heller så vi avbröt och gick till avslutningsplatsen där jag lagt favoritbollen. Jag var väldigt taggad på spåret innan, men efter att vi kört tappade jag intresset. Viltspåret känns som en bättre början, roligare (i alla fall just nu).

Viltspår: Torsdagen var i viltspårets tecken! Jag kan väl säga att det var en del oroade ansikten bland de yngre när dom förstod att vi skulle hålla på med blod och klövar. Vi traskade i alla fall in i skogen och la våra spår, gick ut på en äng och väntade i en timma. Jag fick till en bra startplats, genom bra terräng och en lagom mjuk sväng. Sträckan var precis perfekt i längd också. Hon kom av sig då och då men hittade tillbaka. När hon hittade klöven var hon inte så galen först, smått nyfiken. Men när jag tog tag i den blev den skojig! Hon skulle absolut tugga i sig hela direkt i skogen. Jag fick med mig ett par klövar och en flaska blod hem så nu kan vi träna!

Specialsök: Sista dagen fick de hundar som ville och orkade testa specialsök (som narkotika- eller minsök). Blomman instruerade i hur man kan träna på ett bra sätt, och Pixie + en spårgalen spaniel fick prova på. Hon använde sig av två "snör gummibolls Kong"-leksaker. En hel och en sönderklippt i mindre och mindre bitar. Dom fick börja leka med den stora, sen gömdes den och hundarna letade. Sen togs en mindre bit och gömdes så hundarna letade. Efter det kom koner fram, 5-6 stycken varav en gömde leksaken. Pixie var helt galen och älskade det, jag tyckte det var lika kul! Vi kommer definitivt köra det där hemma. Hon var heelt slut efteråt. Borde nog haft en video på det, men kan filma hemma.

I övrigt har vi haft femkamp: Rulla ägg med näsan, leda en blind genom hinderbana, skjuta tvål, bära äpplen under hakan och ta en vattenballong genom en bana. Tävling: Apportera in så många saker hunden kan, springa agilitybana med hunden kvar i starten, hundarna ska springa så fort dom kan på tid, ta en flaska mellan knäna och hälla innehållet i en hink, skälla så många gånger som möjligt på tid. Gjort flätleksaker själva, sett och pratat om hundars beteénden när dom hälsar, och haft andra småtävlingar. Underbar vecka. Precis vad vi behövde!

Blomman pratade om hundars beteénden och gjorde demonstrationer

I väntan på sin tur...

Publiken tittade intresserat

Pixie och jag var 08:orna i stuga 305 med Ebba och münsterländern Molly från Järfälla. Go Stockholm!
 
Vackraste lilla bus <3
Nöjd tollare med klöve efter viltspåret 
Ebba och Molly lyssnade på instruktioner
Ledare Anna med Rut och Cinco, som också la ett viltspår
Blommans aussie Mumrik
Solnedgång från världens jobbigaste skidbacke (ja att gå upp för den alltså..)

Ovido - Quiz & Flashcards