Tollaren Pixie

Direktlänk till inlägg 3 juli 2012

Klanhelg | Kennelhelg 2012

Av Anna-Li & Pixie - 3 juli 2012 14:16

Klanhelgen


Dagen efter vi landat, efter en intensiv vecka på läger, var det dags för årets kennelhelg för Agrosofen, Tollarbo och Lönnlövet. Tåget åkte från Stockholm Södra halv åtta så det blev ingen välförtjänt sovmorgon för våran del. Helen och Johanna hämtade upp oss i Bro och så åkte vi. Nu har jag åkt tillräckligt många gånger till Säbyholm för att nästan kunna vägen utantill..

Johanna släpptes av för att ha agility och vi åkte till skogen där ett glatt Tollarbogäng väntade. Alla syskon utom en. Smart, Toy, Raya och deras släkting Tassa. (Jag kom såklart på att syskonen på rätt långt avstånd är släkt med Pixie, men det behöver vi ju inte ta här. *Jäkla släktforskare*)

Vi hade kurs för Eva Thorén-Söderström som gav ett bra intryck direkt. Hon förklarade bra och på allas egen nivå. Var det någon som inte gick så bra fick man köra igenom tills hunden klarade det med Evas tips och hjälp på olika sätt. Första passet handlade om markeringar. För Pixie gick det trögt i början men till sist lossnade det. Hon hade bra stadga och fokus - markerade var dom trillade ner, kom in snyggt med hela dummyn i munnen. Blev rätt paff hur lik Glada hon var varje gång hon kom in med den. Kopia typ! Vi pratade om varje hund, hur den hade gjort och vad som skulle behöva jobbas på. Eva förklarade tydligt och bra, ritade på marken hur hon tänkte så vi förstod. Skulle jag gå jaktkurs igen vill jag verkligen gå för henne. Hoppas det finns någon kursplats bara...

Det sista som gjordes var att testa skott. Eftersom Pixie aldrig hört skott gick jag och Helen iväg med henne och kastade lite boll, hon fick godis, söka lite. Hon hade noll reaktion på skott. SÅ SKÖNT! Nöjd matte. Till sist skulle vi köra den övningen skottet var med i. Hon sköt ut en svart boll med skott som hunden sedan skulle hämta in. Hon reagerade fortfarande inte, men stack för tidigt. Det var ju en så rooolig boll dedär.

Andra passet började vi med dirigeringar och störning. Eva satte ut en synlig dummy, gick och ställde sig, kastade upp en dummy i luften bredvid sig. Vi dirigerade ut. Jag var lite nervös eftersom Pixie inte klarat varken dirigering eller störning förut, men vi testade. Och hon sprang finfint! Rakt ut som hon skulle, sen i båge mot Eva. Men hon sprang i alla fall ut. Vi upprepade övningen och till sist kom hon in med dummyn, och blev skickad till den andra som belöning.

Jag fick ett problem. Hon hoppade efter dummysarna hon kom in med för att leka med dem. Då tog Eva upp doggie-zen (tror det stavas så?). Som omvänt lockande med godis fast med något annat. Hoppar hon efter dummyn: ryck bort den. Ta fram den igen när hon sitter och säg varsågod om hon inte hoppar. Så det ska vi träna mycket, även med belöningsleksaker vi använder i t.ex lydnaden.

Hann knäppa en del bilder från andra passet, men att fotografera apporterande hundar måste vara bland det svåraste jag försökt mig på att fotografera. EN lyckad apporteringsbild på Tassa, och den är inget supermaterial direkt den heller. Får se till att öva öva öva. Jag fick ett antal bilder till på vovvarna på kursen - så ni som vill ha fler foton kan antingen ladda ned från mitt facebookalbum om ni hittar mig där, eller skriva er mail här så skickar jag.

Mamma följde med som moraliskt stöd/vilsen okunnig mamma/hundhållare

Raya

Smart

Toy

Tassa
  

 
 
Anna

Anna

5 juli 2012 19:25

Sv: jag det var värkligen kul att ses :) jag känner många som är missnjöda med sina sigma objektiv, därför rekomderar jag Nikon eller tamron, kul att du gillade mina bilder!
Kram

http://www.letfors.webb.se

 
Erica

Erica

8 juli 2012 14:22

Så kul med så mycket vackra bilder på en massa fina tollare! Hoppas ni hade en underbar helg!

http://senapshund.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Li & Pixie - 1 december 2012 17:28

Nu har vi en ny blogg och hemsida! http://tollarpixie.weebly.com/ Jag kommer spara den här bloggen för att ha som gammalt arkiv att titta runt i. Men jag kommer inte uppdatera här något mer. Besök den nya hemsidan istället! ...

Av Anna-Li & Pixie - 1 november 2012 21:58


/Hälsningar från en väldigt spöööökig Pixie

Av Anna-Li & Pixie - 1 november 2012 21:11

Så känns det! The life of Anna-Li. Min gissning är att allt mitt livsgnäll börjar bli störigt (inte bara för mig då). Jag har bestämt mig för att någon gång, förhoppningsvis snart, sätta igång en ny hemsida. En så som jag vill ha den. Men just nu är ...

Av Anna-Li & Pixie - 21 oktober 2012 20:31

Vi har genomfört ett BPH - Beteénde- och personlighetsbeskrivning hund - idag. Det blev en bra "valpträff" med trevliga människor och hundar! Vi missade tyvärr Scillas mentaltest men Visa, Rally, Kaja och Smulan fick jag se. Det var verkligen intress...

Av Anna-Li & Pixie - 10 oktober 2012 07:11

Jag ska se till att skriva en kortare sammanfattning om sånt som varit och är på gång. Just nu har jag praktik och jobbar till fem, är jättetrött när jag kommer hem. Men ska se till att skriva ändå! Så länge får ni se några bilder. (Några är rätt ga...

Ovido - Quiz & Flashcards