Tollaren Pixie

Direktlänk till inlägg 9 juli 2012

Lydnaden just nu - allt vi har i våra huvuden

Av Anna-Li & Pixie - 9 juli 2012 12:06

På flera sätt känns det som vi går vidare i den takt vi ska så vi inte missar något och allt ser bättre och bättre ut. Men ibland får jag känslan av att stampa på samma jävla ställe. Känslan kanske lossnar när vi väl börjat koppla ihop kedjorna ordentligt och vi gjort programmet några gånger, kommit på rätt uppladdning och efter belöning. I alla fall, typ såhär ser det ut just nu:

Platsliggning.
Störning ska läggas in. Kör på som vanligt – upprepad träning då och då. Sitter som skon på foten – perfekt.

Linförighet. Jättebra och skitdåligt. Tufft moment. Vi jobbar helt enkelt på det så gott vi kan.

Ställande/stå. Steg 1: Inkallning, ”STANNA”, *klick* - gula favoritsuperbollen flyger bakåt!
Steg 2: Börja ta bort bollen och köra belöning efter momentet.

Läggande under gång. Det här är definitivt min favorit just nu. Jag kan sitta i soffan i vardagsrummet när hon sitter på balkongen och gör ingenting. Plötsligt vrålar jag ”LIGG” och hon lägger sig ner. Min superstjärna! I övrigt kör vi på som vanligt, ökar ständigt tempot och tränar att ligga kvar med säkerhet.

Inkallning. Fokus på att sitta kvar men komma tillbaka med ordentlig fart. Även fina ingångar. Kommer antingen gå bra som nu eller totalt fel som på inoff i juni. Vi får helt enkelt se.

Apporteringen. Stadga och snabba gripanden. Sitter som det ska ca 99% av gångerna. Vi ska alltså bara öka sista pluttprocenten till hundra.

Hopp över hinder. Det är svårt att träna detta utan hinder, men som tur är hittar man en stock eller kanske något annat som går att hoppa över. Hoppet sitter bäst av allt.

Sen ska det bli mer ihopkopplad träning. Ingång på plan + längre kedjor + eventuellt extern belöning + vara på olika platser. Tomma och befolkade. Asfalt, gräs, grus, skog och mark. Senaste träningsplatsen var faktiskt vår ödsliga parkering utan för porten. Bra träningsställe, eller? ;)


Hehe och nu kom Pixie bärandes på ett brev i munnen som precis damp ner i brevlådan. Sötfian! Ska gå och baka radiokaka, senare när det inte är så fruktansvärt tryckande varmt tar vi ut träningen i sommarvädret. Frågan är bara var? Någon som vill haka på träningen kanske?

 
 
Jennie

Jennie

9 juli 2012 23:28

Hehe, jag ser aldrig Glada när jag tittar på Pixie. Tycker bara att hon är lik Phoenix. Glada har ett helt annat uttryck tycker jag.

http://www.tollarna.weebly.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna-Li & Pixie - 1 december 2012 17:28

Nu har vi en ny blogg och hemsida! http://tollarpixie.weebly.com/ Jag kommer spara den här bloggen för att ha som gammalt arkiv att titta runt i. Men jag kommer inte uppdatera här något mer. Besök den nya hemsidan istället! ...

Av Anna-Li & Pixie - 1 november 2012 21:58


/Hälsningar från en väldigt spöööökig Pixie

Av Anna-Li & Pixie - 1 november 2012 21:11

Så känns det! The life of Anna-Li. Min gissning är att allt mitt livsgnäll börjar bli störigt (inte bara för mig då). Jag har bestämt mig för att någon gång, förhoppningsvis snart, sätta igång en ny hemsida. En så som jag vill ha den. Men just nu är ...

Av Anna-Li & Pixie - 21 oktober 2012 20:31

Vi har genomfört ett BPH - Beteénde- och personlighetsbeskrivning hund - idag. Det blev en bra "valpträff" med trevliga människor och hundar! Vi missade tyvärr Scillas mentaltest men Visa, Rally, Kaja och Smulan fick jag se. Det var verkligen intress...

Av Anna-Li & Pixie - 10 oktober 2012 07:11

Jag ska se till att skriva en kortare sammanfattning om sånt som varit och är på gång. Just nu har jag praktik och jobbar till fem, är jättetrött när jag kommer hem. Men ska se till att skriva ändå! Så länge får ni se några bilder. (Några är rätt ga...

Ovido - Quiz & Flashcards