Tollaren Pixie

Alla inlägg den 16 juli 2012

Av Anna-Li & Pixie - 16 juli 2012 12:03

Idag blir det en ordentlig städdag. Imornkväll hämtar vi upp en släkting från USA som ska bo hos oss i en vecka. Därför kanske jag inte kommer skriva så mycket på ett tag, men vi får se hur det blir med det.

Dagens träning kommer därför bli korta pass tillsammans med rastning. Eftersom det tar för lång tid att ta sig till våra grönområden blir det ”asfalterad träning” som jag så fint kallar det  numera. Men miljöombyten är ju alltid bra i träningen. Tror inte att så många tänker på att träna i stadsmiljöer vanligtvis, men vi får det liksom gratis. Det blir i alla fall enbart övande på fotgående, svängar, halter, språngmarsch osv. Fysträning blir småspring i trappor för både mig och Pixie. Jobb för hjärnkontoret kommer involvera trix-inlärning med klicker. Kanske kan klicka en henne till en riktigt städassistent? Typ bära tidningar och papper till sopkassar. Hehe, vi får se vad jag lyckas lära henne!

Jag ska även se till att beställa en del grejer jag behöver. Koner och en Kong-leksak för specialsök (läs mer under mitt Riksläger-inlägg), dummys, en ny visselpipa, fästingpulver till maten, några nya ben och nytt godis och en ny pipleksak (då hon lyckats tugga sönder tre på en gång nyligen).

PS. Vad det gäller maten så började vi med ett test-schema igår. Än så länge funkar det fint! Hon kräktes igår precis innan middag, men det var bara gräs alltså inget påverkat av färre mattider. Nu får hon…

Morgon: 3 dl
Lunch: 0,5 dl + 3 kex
Middag: 2,5 dl
Kväll: Hon skulle få ett fåtal kex, men insåg precis att hon inte fått det – och ändå inte kräkts!

Kvällsmålet var ju positivt. Ja att vi missade alltså, för nu ser vi att hon inte kräks. Får se om det blir kvällsmålet eller lunchen vi tar bort, beroende på hur det går. Återkommer med mer uppdatering om maten.

Av Anna-Li & Pixie - 16 juli 2012 10:04

Igår blev det viltspår vid Universitetet där vi var på lydnadskurs förut. Inget vidare långt spår och bara en vinkel men det ska bli bättre. Ska för det första se till att köpa riktiga vimplar och inte använda en sönderklippt tröja på klädnypor!

Mamma fick följa med som sällskap och hundhållare. Så hon stationerade sig vid ett träd med en nyfiken och lite orolig hund som trodde att matte skulle lämna henne förevigt – eller var det kanske rädslan av att förlora den fantastiska klöven som skrämde henne mest?? Jag behövde inte gå så långt in i skogen för att hitta en bra plats. Fann ett lagom stort område med grenar att hänga vimplar i, inga stigar som korsade och bra terräng. När jag väl hade fixat på flaskkorken med hål i och trasslat bort tråden från klöven glömde jag bort att räkna antal steg men det blev väl bra (säger vi…). Ungefär 40 meter raksträcka, sen sväng och rakt igen på kanske 100 meter? Jag kan vara väldigt ute och cykla, inte så duktig på att avgöra sträckor. Gjorde ett par bloduppehåll och klöven hoppade lite upp och ner mellan grenarna så det blev lite smått sånt uppehåll också.

Hon var superivrig när vi skulle sätta igång, kopplade bara på linan och lät henne hitta början. ”Spåra!” sa jag och hon hade redan satt fart. Näsan styrde fint, syntes verkligen! Och vilket tempo. Det kändes definitivt inte för högt, bara jag som inte var förberedd och fick småspringa ikapp samtidigt som jag trasslade ut linan. Hon tappade 2-3ggr men hittade tillbaka snabbt igen. Jättebra spårarbete. Att hitta klöven var visst lite svårt (precis som när vi körde på lägret och hon gick ett varv runt busken den låg i) men när hon hittade sin skatt blev hon så glad, ”den är minminmin!!!”.



Det här spåret kändes definitivt som det vi behövde. Vet hur jag ska göra nästa gång, och har tillräckligt med blod och klövar för att bara kunna köra. Jag har nu dessutom läst på SSRK’s hemsida om alla basicgrejer, hur proven går till och framförallt om championat. För nu tror jag vi kan ta oss dit! Hon har kapacitet och näsa för’t. ;)

Ovido - Quiz & Flashcards