Tollaren Pixie

Alla inlägg den 23 juli 2012

Av Anna-Li & Pixie - 23 juli 2012 10:19

Igår lördag skulle vi "lätt som en plätt" ta en båt ut till Finnhamn för att visa vår vackra Stockholms-skärgård för Barb. Men villet jäkla äventyr det blev..

Pappa åkte i förväg för att få bra platser, vi skulle alltså ta en senare buss till båten. Men vad händer då? Bussen uteblir. *Jävla SL* Vi får panik och börjar gå mot medis, där ringer mamma efter taxi. Taxin kommer inte. Mamma ringer och ringer. "Ja taxin är precis runt hörnet!". Näpp. Ingen taxi. Till slut, 5 minuter innan båtens avgång kommer en förvirrad taxichaufför. Vi var meter ifrån båten och slänger oss ut ur taxin. Båten hade hunnit åka ut typ 10 meter (med pappa på båten!) Hur förbannade? Väldigt. Mamma tar reda på bussavgångar och vi tar en taxi till Tekniska, vidare med buss mot Vaxholm. Pappa gick av båten och sa att den skulle åka utan oss. Tre minuter innan avgång säger mamma "båten står kvar!" och vi börjar springa fortfortfort. Bara meter innan båten ser jag hur en kille drar in båtlandgången och jag skriker åt honom att "LÄGGA TILLBAKA DEN NU!!!" Han la som tur var tillbaka den. Annars vetefan vad jag hade slängt i skallen på den killen så som vi hade stressat dit.

Pixie var en ängel hela vägen och sov halva båtresan. Hon sprang med mig (hjälpte till och med att hålla sitt eget koppel i munnen) när jag sprang, hoppade in i bilarna, la sig snällt på bussen. Första gången hon åkte båt kom jag på också - lite läskigt ibland men roligt med massa människor att hälsa på! Är så otroligt nöjd med henne.

På Finnhamn tog vi en promenad till Idholmens gård där Pixie såg höns för första gången. Sen blev det dummyapportering med sök, lättare hämtningar, enkel dubbelmarkering och inkallningssignal. Fiiina avlämningar först men trött i huvudet sista gångerna så jag avbröt.

17.00 hade vi bokat bord på krogen vid vattnet och fick ett utebord så Pixie kunde ligga under bordet. Hon skötte sig så bra. Hade flera åskådare. "Åh så söt hon är", två servitriser som pratade i köket "såg du hunden? gud vad söt". Hehe joo nog är hon fin alltid. ;) Två kvinnor ville så gärna hälsa, såg på den mest intresserade att hon var riktigt kelsjuk. Hade den typiska "vill ha en valp"-blicken. Hon var intresserad av att skaffa tollare när hon får mer tid så jag berättade såklart om Agrosofens kennel. Pixie blev lyckligast - ligga på rygg och bli kliad på magen i flera minuter är ju himmelriket! Några blöta pussar hann hon med också..

Idag blir tyvärr ingen större aktiveringsdag för Pixie då det är Barbaras sista dag och vi måste runt i några butiker och får besök av mammas systerson. Får bli en längre promenad ikväll, och förhoppningsvis kan pappa ta en längre sväng efter lunch. Har förresten precis insett hur kort tid det är till lydnadsdebuten - nervööööst!! 18 dagar. Och nu vet jag att klass 1 börjar på morgonen, hoppas jag ligger senare på startlistan så vi hinner ladda upp + varva ner. (Lite lagom blandat.)

Skapa flashcards