Tollaren Pixie

Alla inlägg under oktober 2012

Av Anna-Li & Pixie - 21 oktober 2012 20:31

Vi har genomfört ett BPH - Beteénde- och personlighetsbeskrivning hund - idag. Det blev en bra "valpträff" med trevliga människor och hundar! Vi missade tyvärr Scillas mentaltest men Visa, Rally, Kaja och Smulan fick jag se. Det var verkligen intressant att se likheter och olikheter och framförallt hur det går till. Vill gärna se ett MH nu också.


Skalorna i BPH är 0-4 där 0 är inte alls och 4 är mycket. (Är du okunnig om BPH och nyfiken så klicka här för att läsa om det.)

1. Främmande person (Glad i människor: 2 Trygg: 2) - Gick jättebra, utan problem. Socialiteten är ju inte precis något problem hos min lilla fröken.
2. Föremålslek (Energisk: 2 Lekfull: 3) - Leka med leksak? ALLTID! Hehe, den som känner Pixie och inte vet det har definitivt missat någonting.. ;)
3. Matintresse (Energisk: 1) - Hade faktiskt förväntat mig en mycket mer kraftfull reaktion, typ "matte kom hit och öppna burkarna NU!!!" men hon var väldigt lugn. Inte ens ett skall av frustration!
4. Överraskning (Nyfiken: 0 Arg: 1 Trygg: 2) - Såg inte hennes reaktion eftersom jag behövde stå och titta på gubben, men ibland hörde jag henne stå och liksom frusta i bakgrunden. Lät som att hon ville skälla eller morra men inte fick fram något. När vi skulle gå fram för att "hälsa" på gubben smög hon fram efter ett tag och nosade.
5. Skrammel (Nyfiken: 1 Trygg: 3) - Den här gick bättre än överraskningen. Hon reagerade, men inte lika kraftigt, och kom fram snabbare för att nosa.
6. Närmande person (Glad i människor: 2 Arg: 0 Trygg: 3) - Haha min sötnos!! Inte ens en läskig dräkt hjälper för att hålla mitt lilla människoälskarmonster borta. Hon vågade sig inte fram först, men när vi gick fram till personen gick hon fram och nosade och hälsade ordentligt. Figuranten hann inte ens ta av sig klädseln innan Pixie tog tio varv av glädje runt planen. Min lilla pärla! Pappa påstår att hennes orädsla för konstiga typer kommer från hennes liv på Söder. "Så många konstiga typer som är ute om kvällarna, inte konstigt att hon är van!".
7. Underlag (Trygg: 1) - Första underlaget gick bättre än förväntat. Hon vågade sig på båda gångerna, trots att golvet vippade upp och ner. Men den andra totalvägrade hon gå upp på så vi skippade den.
8. Skott (Trygg: 3) - H0n reagerade men var inte rädd. Kollade runt men kunde ändå följa med mig.
9. Över alla moment (Ljudlig: 0 Positiv attityd: 2) - Bra summering tycker jag!



Mitt liv i övrigt känns väldigt uppnerhitdit-hejochhå. Komplicerat. Orkar inte riktigt med det egentligen. Men jag ska väl ta och försöka göra en enkel summering av text bild och video här på bloggen så snart som möjligt. Förlåt för dröjsmålet. Godnatt!


Pixie.
Underbar. Fantastisk. Ängel. Bäst. Lurvtroll. Sötfia. Ögonsten. Rödtott. Lilla Bus. Vackrast. Finast. Den mest perfekta i hela världen. Tänk om du visste det. (Fast det vet du nog egentligen.) Det finns ingen annan som du, det kommer aldrig finnas någon annan som du. | Hur du gruffar och muttrar när du är frustrerad. Att så länge du bara gör kommandona "plats" och "vacker tass" tror du att du får allt godis i världen. Din vita nackfläck som någon bestämt är fel när jag vet att den ska vara precis där på dig. Att du varje kväll hoppar upp och lägger dig på min kudde, så nära mitt huvud du bara kan och flåsar mig i örat. Hur du lägger huvudet på sned när du hör något du inte riktigt kan tro är sant. När vi springer och du tar kopplet i munnen av ren glädje. Dina slemmiga pussar. Din envishet som är så lik min egen. När du sitter med ett tuggben, likt en cigarr, i munnen och spanar ut genom vardagsrumsfönstret som en filosof. Glädjeblicken du får när du ser ett barn eller någon du känner igen. Glädjevarven du springer när du är sådär ut-i-tårna-glad. Att jag blir sådär frustrerande obeskrivligt lycklig bara jag tittar på dig att jag inte vet vad jag ska göra av mig själv. Vad skulle jag göra utan dig?
     

Av Anna-Li & Pixie - 10 oktober 2012 07:11

Jag ska se till att skriva en kortare sammanfattning om sånt som varit och är på gång. Just nu har jag praktik och jobbar till fem, är jättetrött när jag kommer hem. Men ska se till att skriva ändå! Så länge får ni se några bilder.
(Några är rätt gamla...)

Ovido - Quiz & Flashcards