Tollaren Pixie

Alla inlägg under maj 2012

Av Anna-Li & Pixie - 17 maj 2012 21:46

Jag har känt mig lite virrig och haft svårt att verkligen fastna för någon hundsport. Lydnaden har som sagt gått upp och ner, jakten likaså (när det är vintertid). Varken rallylydnad, agility, freestyle eller det som unga mest håller på mig tilltalar mig tillräckligt för att jag vill kämpa med nåt sånt. Sök eller spår skulle jag väl kunna testa, men jag jublar inte direkt av glädje när jag tänker på det.


För väldigt längesen läste jag en kort snutt om rapport, och tyckte att det verkade intressant. Sen har jag inte funderat mer på det. På senare tid har det där kommit upp i huvudet igen, så nu bestämde jag mig för att kolla upp mer. Hittade en väldigt bra och läsvänlig sida på vovve.net. Kolla den:  http://vovve.net/Bruks/rapport.asp

Jag var rädd att jag skulle tappa intresset för det här om jag verkligen läste på, och blev först chockad när jag läste hur mycket det faktiskt krävs. Men sen blev jag snarare mer fascinerad och jäkligt glad att jag hittade det här! Rapport känns verkligen som något jag kan sätta mig in i och brinna för.


Problemen: 1. Hur det skulle funka för Pixie? Klarar hon att i högsta klass springa lite mer än 6km? Kommer hon tycka det är kul eller bara jobbigt? 2. Man måste vara två personer. Vem känner jag som skulle kunna hårdträna rapport med mig? Ingen. Så jäkla typiskt!! Jag har försökt hitta om det finns någon kurs eller liknande, men det verkar inte vara tillräckligt vanligt för att det ska finnas. Man får fråga på Brukshundsklubbarna om det finns något "rapport-gäng" och höra med dom. Eventuellt blir vi introducerade till rapport på Rikslägret.


Jag tänker inte ge upp det här bara för att jag inte känner någon och att det är en rätt "okänd" bruksgren. Om vi småtränar det först, och Pixie tycker det är kul så kör vi bara. Kommer söka på nätet tills det brinner i fingrarna, fråga runt tills jag tappar rösten. Det här känns verkligen som något vi kan bli bra på och älska att göra tillsammans, så jag ger fan inte upp!

Av Anna-Li & Pixie - 17 maj 2012 13:39

Jo jag vet, jag skrev att jag inte skulle prata nåt om lydnadskursen förrän senare men nu har jag en liten tidslucka här!

Igår var det alltså kurs som det är på onsdagar, och nu var det fokus på apporteringen, ruta, fritt följ/fotgående och lite stadga med mera. Vi ska öva på..

[] Ingång på plan - behålla fokus och energi
[] Apport. Leka med leksak, lägga ner apport. Belöning när hon ta upp apporten, går mot mig, tar ögonkontakt osv.
[] Stå. 1. Hoppstå-övningar. 2. Gå bakåt, belöna när hon stannar stående. 3. Klicka in så fort hon bara står.
[] Fritt följ. Jag ska öva in svängar, halter, fart och att få med henne om hon sackar efter.
[] Ruta. Skicka mot rutan-target, klicka och belöna bakåt med boll. Öva "explosivitet".

Vi började som vi alltid gör - öva ingång på planen. Leka upp hunden med leksak, ta bort leksaken, gå in på plan och utföra ett valfritt moment. Jag kände att jag behöver öva på att få Pixie att behålla fokus och energi på mig i pausen mellan lek och moment. Det blir lätt fladdrigt och nosen ner i backen för henne. Men när vi väl ska köra momenten "på plan" är hon säker och duktig. Är så nöjd med hennes ögonkontakt!

I apporteringen skulle alla visa var dom var nånstans. Jag hade inte kommit speciellt långt därför att Pixie väldigt gärna ville lägga sig ner med apporten i munnen. Våran övning blev att leka med leksak (apporten bakom ryggen) sen kastar jag fram apporten, hon tar den och jag klickar beroende på hur långt jag vill belöna. T.ex att hon tar upp den, tar steg mot mig eller ögonkontakt.

Vi körde även moment platsliggning. Det gick sådär just då, men hemma brukar hon kasta sig ner med huvudet i backen. Alltså behöver jag intesivöva det utomhus. (Mer ett eget kriterium för mig när jag får tid över, det känns inte som nåt hon kommer behöva öva länge på för att få in.)

Fritt följ fick jag i läxa att öva min egen gång. Hastighet, svängar och hur jag rör överkroppen. Det var inte svårt att förbättra mina rörelser, känns bara naturligt bättre att sträcka sig och titta framåt. Men vad gör Pixie då? Dom gånger jag övat hemma har hon haft en tendens att halka efter lite. Hon tröttnar mitt i. Men igår gick hon superbra, även i språngmarsch. Men svängar och halter får jag fortsätta jobba med.

Övningen rutan-target gick jättebra. Det har jag bara testat en gång och då gick det bra. Hade dock förväntat mig det för jag brukar kunna skicka henne till saker. Våran övning här blev att få in farten mot targeten. Jag ska hålla i hennes sele och liksom med fart knuffa henne mot rutan. Då rusar hon dit, jag klickar och kastar en boll och samma håll. En bonus blir att hon apporterar tillbaka bollen. Två övningar i ett!

Men det absolut härligaste hände ändå efter kursen. Det är en bit att gå från kursplatsen till tunnelbanan, men bara stora gräsfält så jag kan alltid ha henne lös då. Så börjar vi närma oss tunnelbanan och jag kopplar henne som vanligt. När jag har gått en bit tittar en tjej leénde på oss och säger "Gud vad fin och duktig hon är!". Det gjorde verkligen min dag. För jag måste väl erkänna att lydnaden varit lite svajig för mig. Jag tappade glöden under några veckor, ville inte lika mycket som förut. Dessutom har vädret under varje kurstillfälle varit uschuschusch. Inte speciellt peppande..

Men nu är vi påväg upp igen. Och jag har ju hela sommaren på mig att träna nu!! Det kommer gå så bra. :)


Alltid du och jag, ett riktigt dreamteam!
 

Av Anna-Li & Pixie - 13 maj 2012 11:14

Ja VARFÖR är det så svårt att blogga?? Ingen aning.. Finns inte ens några ursäkter. Livet bara rullar på som vanligt. Vilket ju är bra! Men det här med bloggandet går ju bara åt skogen. Får väl erkänna att jag inte är bra på att läsa bloggar heller. Här kommer en rejäl update i alla fall:

Nyheten för dagen är att Pixie blivit stor - både åldersmässigt eftersom hon blir 11 månader idag! - men hon har även börjat löpa. Skulle tro att hon är på dag 2/3. Hon har betett sig konstigt ett tag nu, lite spökig. Antog att det var en åldersgrej men det var visst hormonerna som jäklades med henne. Hon är superduktig på att hålla rent efter sig!

Rallylydnaden
avslutades i tisdags. Jag hann lära henne "framför" (sitta framför mig) och "höger" (gå höger in fot, istället för från vänster in/runt). Det var jättekul att gå nåt lite annorlunda och ett bra tillfälle för oss två att bara ha lite rolig träning tillsammans. Tyvärr kommer det inte bli nån vidare rallyträning i framtiden eftersom vi har så mycket annat att göra.

Lydnaden går det lite upp och ner med. På kurserna har det varit dåligt väder tyvärr, men vi har jobbat på ändå. Vi har tränat och pratat fritt följ och ska börja med ruta nästa gång. Även apporteringen ska vi börja med på riktigt nu. Tror att jag skriver mer om det när kursen är slut eller innan sista tillfället.

I övrigt så har Hundungdom ÄNTLIGEN släppt sitt Riksläger, och nästan samtidigt släpptes datum och info för Klanhelgen (Agrosofen/Tollarbo/Lönnlövet). Tyvärr krockar evenemangen men jag håller på och löser det! Har jag otur får jag även sommarjobb den veckan men jag får lösa det också. Mycket att göra, jo tack jag vet!

Och här kommer en radda efterlängtade bilder på lilla bus!

Pixie har bestämt sig för att skippa all lydnad och jakt. Hon ska bli fotbollsproffs!

"I'm watching you.."

Vi tittade på solnedgången över Stockholm för några kvällar sen. Hon la sig duktigt ner och vilade så jag kunde plåta. Vääärldens sötaste!

Ovido - Quiz & Flashcards